VÝPOČET INDUKOVANÉHO ODPORU KŘÍDLA S NÁSTAVCI NA KONCÍCH PROGRAMEM CMARC
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F06%3A%230000279" target="_blank" >RIV/00010669:_____/06:#0000279 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
VÝPOČET INDUKOVANÉHO ODPORU KŘÍDLA S NÁSTAVCI NA KONCÍCH PROGRAMEM CMARC
Popis výsledku v původním jazyce
Tento článek se zabývá vlivem nástavců na koncích křídla na velikost součinitele indukovaného odporu a Oswaldův koeficient e. Nástavce mají stejnou plochu a délku, mají různé tvary a úhly výchylek. Z hodnoty 1/e je proto možno srovnávat úsporu paliva. Získané výsledky prokázaly použitelnost výpočtu indukovaného odporu neplanárních vztlakových systémů pomocí programu CMARC. Bylo vypočteno, že winglety vychýlené nahoru jsou účinnější než winglety vychýlené o stejný úhel dolů. Podle výsledků výpočtů winglety vychýlené nahoru jsou nejúčinnější, když mají záporný šíp. To je naopak, než je obvykle používáno. Zjistilo se, že jen z rozměrů úplavu nelze odhadovat účinnost úprav konců křídla.
Název v anglickém jazyce
CMARC CODE COMPUTING OF INDUCED DRAG FOR WING WITH END EXTENSIONS
Popis výsledku anglicky
This article deals with influence of the extensions at the tips of the wing on the size of induced drag coefficient and the Oswalds coefficient e. The extensions have the same surface and length; have various shapes and cant angles. From the value 1/e istherefore possible to compare the saved fuel. The obtained results proved usability of the calculation of the induced drag of no planar lifting systems by the help of program CMARC. It was computed that the winglets canted up are more efficient than thewinglets canted about the same angle down. According to computed results, the winglets canted up are the most efficient, when they have negative swept. It is on the contrary, than they are usually used. It was found out that it is impossible to estimatethe efficiency of the wing tips adjustments only from proportion and shape of the wake
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2006
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Výzkum a vývoj pro letecký průmysl Elektronický sborník VZLÚ, a.s.
ISBN
18019315
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
1-8
Název nakladatele
Výzkumný a zkušební letecký ústav, a.s.
Místo vydání
Výzkumný a zkušební letecký ústav, a.s.
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
1. 1. 2006
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—