Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Energy Efficient Active Control of the Flow Past Aircraft Wings

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F12%3APU102943" target="_blank" >RIV/00216305:26210/12:PU102943 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Energy Efficient Active Control of the Flow Past Aircraft Wings

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Numerical simulations of the flow past a NACA 0015 wing with active control have been performed. The Reynolds number of the flow is 2.5 x 106. The configuration proposed in this study does not follow the conventional active control methodology past wings. Large blowing surfaces and low jet velocity magnitudes are considered and the energy efficiency of such configuration is examined for a number of variants. One major impact on the flow is the diffusion of the tip vortex core in the trailing edge area,but also farther downstream. Strategies for drag reduction and lift increase of the wing are proposed by varying some of the actuation parameters. The present active flow control could be efficient at all angles of attack, while in the same time could beable to reduce significantly the total drag of the wing, increase the total lift or combine effectively those favorable effects for better flight performance. Maximum drag decrease could exceed 40% of the total drag at low angles of atta

  • Název v anglickém jazyce

    Energy Efficient Active Control of the Flow Past Aircraft Wings

  • Popis výsledku anglicky

    Numerical simulations of the flow past a NACA 0015 wing with active control have been performed. The Reynolds number of the flow is 2.5 x 106. The configuration proposed in this study does not follow the conventional active control methodology past wings. Large blowing surfaces and low jet velocity magnitudes are considered and the energy efficiency of such configuration is examined for a number of variants. One major impact on the flow is the diffusion of the tip vortex core in the trailing edge area,but also farther downstream. Strategies for drag reduction and lift increase of the wing are proposed by varying some of the actuation parameters. The present active flow control could be efficient at all angles of attack, while in the same time could beable to reduce significantly the total drag of the wing, increase the total lift or combine effectively those favorable effects for better flight performance. Maximum drag decrease could exceed 40% of the total drag at low angles of atta

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    R - Projekt Ramcoveho programu EK

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    RESEARCH BULLETIN

  • ISSN

    1425-2104

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2012

  • Číslo periodika v rámci svazku

    22

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    1-22

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus