Energy efficient active control of the flow past an aircraft wing: RANS and LES evaluation
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F15%3APU116088" target="_blank" >RIV/00216305:26210/15:PU116088 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.apm.2015.09.028" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1016/j.apm.2015.09.028</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.apm.2015.09.028" target="_blank" >10.1016/j.apm.2015.09.028</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Energy efficient active control of the flow past an aircraft wing: RANS and LES evaluation
Popis výsledku v původním jazyce
Numerical simulations of the flow past a NACA 0015 wing with active control have been performed. The Reynolds number of the flow based on the wing's chord is Re = 2.5 x 106. The configuration proposed in this study does not follow the conventional active control methodology past wings. Large blowing surfaces and low jet velocity magnitudes are considered and the energy efficiency of such configuration is examined for a number of variants. The present actuation reduces the profile drag of the wing and influences the flow mainly in two dimensions. Maximum drag decrease could be close to 40% at low angles of attack, with still positive energy income. Supportive Large Eddy Simulations at Re = 2.2 x 105 verify the trends of this control, which are predicted by Reynolds Averaged Navier–Stokes modelling.
Název v anglickém jazyce
Energy efficient active control of the flow past an aircraft wing: RANS and LES evaluation
Popis výsledku anglicky
Numerical simulations of the flow past a NACA 0015 wing with active control have been performed. The Reynolds number of the flow based on the wing's chord is Re = 2.5 x 106. The configuration proposed in this study does not follow the conventional active control methodology past wings. Large blowing surfaces and low jet velocity magnitudes are considered and the energy efficiency of such configuration is examined for a number of variants. The present actuation reduces the profile drag of the wing and influences the flow mainly in two dimensions. Maximum drag decrease could be close to 40% at low angles of attack, with still positive energy income. Supportive Large Eddy Simulations at Re = 2.2 x 105 verify the trends of this control, which are predicted by Reynolds Averaged Navier–Stokes modelling.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20304 - Aerospace engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/ED0002%2F01%2F01" target="_blank" >ED0002/01/01: NETME Centre (Nové technologie pro strojírenství)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
APPLIED MATHEMATICAL MODELLING
ISSN
0307-904X
e-ISSN
1872-8480
Svazek periodika
1-26
Číslo periodika v rámci svazku
2015
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
26
Strana od-do
1-26
Kód UT WoS článku
000367407700003
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-84951304622