Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Aerodynamic degradation of iced airfoils - Experiments and CFD simulations

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60162694%3AG43__%2F09%3A00428663" target="_blank" >RIV/60162694:G43__/09:00428663 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Aerodynamic degradation of iced airfoils - Experiments and CFD simulations

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The phenomenon of in-flight icing may affect all types of aircraft. Presence of ice on wings can lead to a number of aerodynamic degradation problems. Thus, it is important to understand the different ice shapes that can form on the wings and how they affect aerodynamics. When compared to wings without ice, wings with ice indicate decreased maximum lift, increased drag, changes in pressure distribution, stall occurring at much lower angles of attack, increased stall speed, and reduced controllability. The in-house ice accretion prediction code R-ICE using 2-D panel method was developed. The CFD simulation with the software ANSYS CFX 11.0 was used to simulate flow around iced airfoils NACA 0012. These airfoils were experimentally investigated in a windtunnel. The paper presents a comparison of lift and drag coefficients experimentally observed and numerically simulated.

  • Název v anglickém jazyce

    Aerodynamic degradation of iced airfoils - Experiments and CFD simulations

  • Popis výsledku anglicky

    The phenomenon of in-flight icing may affect all types of aircraft. Presence of ice on wings can lead to a number of aerodynamic degradation problems. Thus, it is important to understand the different ice shapes that can form on the wings and how they affect aerodynamics. When compared to wings without ice, wings with ice indicate decreased maximum lift, increased drag, changes in pressure distribution, stall occurring at much lower angles of attack, increased stall speed, and reduced controllability. The in-house ice accretion prediction code R-ICE using 2-D panel method was developed. The CFD simulation with the software ANSYS CFX 11.0 was used to simulate flow around iced airfoils NACA 0012. These airfoils were experimentally investigated in a windtunnel. The paper presents a comparison of lift and drag coefficients experimentally observed and numerically simulated.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    BK - Mechanika tekutin

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA103%2F07%2F0136" target="_blank" >GA103/07/0136: Modelování přechodu do turbulence</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2009

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Proceedings of the ASME Fluids Engineering Division Summer Conference 2009

  • ISBN

    9780791843727

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

  • Název nakladatele

    AMER SOC MECHANICAL ENGINEERS

  • Místo vydání

    NEW YORK

  • Místo konání akce

    Vail, Colorado

  • Datum konání akce

    1. 1. 2009

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    000280424200182