Aerodynamic degradation of iced airfoils - Experiments and CFD simulations
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60162694%3AG43__%2F09%3A00428663" target="_blank" >RIV/60162694:G43__/09:00428663 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Aerodynamic degradation of iced airfoils - Experiments and CFD simulations
Popis výsledku v původním jazyce
The phenomenon of in-flight icing may affect all types of aircraft. Presence of ice on wings can lead to a number of aerodynamic degradation problems. Thus, it is important to understand the different ice shapes that can form on the wings and how they affect aerodynamics. When compared to wings without ice, wings with ice indicate decreased maximum lift, increased drag, changes in pressure distribution, stall occurring at much lower angles of attack, increased stall speed, and reduced controllability. The in-house ice accretion prediction code R-ICE using 2-D panel method was developed. The CFD simulation with the software ANSYS CFX 11.0 was used to simulate flow around iced airfoils NACA 0012. These airfoils were experimentally investigated in a windtunnel. The paper presents a comparison of lift and drag coefficients experimentally observed and numerically simulated.
Název v anglickém jazyce
Aerodynamic degradation of iced airfoils - Experiments and CFD simulations
Popis výsledku anglicky
The phenomenon of in-flight icing may affect all types of aircraft. Presence of ice on wings can lead to a number of aerodynamic degradation problems. Thus, it is important to understand the different ice shapes that can form on the wings and how they affect aerodynamics. When compared to wings without ice, wings with ice indicate decreased maximum lift, increased drag, changes in pressure distribution, stall occurring at much lower angles of attack, increased stall speed, and reduced controllability. The in-house ice accretion prediction code R-ICE using 2-D panel method was developed. The CFD simulation with the software ANSYS CFX 11.0 was used to simulate flow around iced airfoils NACA 0012. These airfoils were experimentally investigated in a windtunnel. The paper presents a comparison of lift and drag coefficients experimentally observed and numerically simulated.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
BK - Mechanika tekutin
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA103%2F07%2F0136" target="_blank" >GA103/07/0136: Modelování přechodu do turbulence</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings of the ASME Fluids Engineering Division Summer Conference 2009
ISBN
9780791843727
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
—
Název nakladatele
AMER SOC MECHANICAL ENGINEERS
Místo vydání
NEW YORK
Místo konání akce
Vail, Colorado
Datum konání akce
1. 1. 2009
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
000280424200182