Performance Degradation of Iced Airfoils
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60162694%3AG43__%2F09%3A%230003005" target="_blank" >RIV/60162694:G43__/09:#0003005 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Performance Degradation of Iced Airfoils
Popis výsledku v původním jazyce
The phenomenon of in-flight icing may affect all types of aircraft. Aircraft icing causes iced airfoils aerodynamic characteristics degradation. From aerodynamics viewpoint, when compared to wings without ice, wings with ice indicate decreased maximum lift, increased drag, changes in pressure distribution, stall occurring at markedly lower angles of attack, and so increased stall speed. Thus, it is important to understand the different ice shapes that can form on the wings and how they affect aerodynamics. The two-dimensional Navier-Stokes CFD simulation was used for study of aerodynamic performance of iced airfoils the geometry of whose is rather complicated. Results are compared with the wind tunnel testing on models with artificial ice shapes in dryair.
Název v anglickém jazyce
Performance Degradation of Iced Airfoils
Popis výsledku anglicky
The phenomenon of in-flight icing may affect all types of aircraft. Aircraft icing causes iced airfoils aerodynamic characteristics degradation. From aerodynamics viewpoint, when compared to wings without ice, wings with ice indicate decreased maximum lift, increased drag, changes in pressure distribution, stall occurring at markedly lower angles of attack, and so increased stall speed. Thus, it is important to understand the different ice shapes that can form on the wings and how they affect aerodynamics. The two-dimensional Navier-Stokes CFD simulation was used for study of aerodynamic performance of iced airfoils the geometry of whose is rather complicated. Results are compared with the wind tunnel testing on models with artificial ice shapes in dryair.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
ICMT?09, International Conference on Military Technologies
ISBN
978-80-7231-649-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
—
Název nakladatele
Faculty of Military Technology, University of Defence
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
5. 5. 2009
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—