Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Performance Degradation of Iced Airfoils

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60162694%3AG43__%2F09%3A%230003005" target="_blank" >RIV/60162694:G43__/09:#0003005 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Performance Degradation of Iced Airfoils

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The phenomenon of in-flight icing may affect all types of aircraft. Aircraft icing causes iced airfoils aerodynamic characteristics degradation. From aerodynamics viewpoint, when compared to wings without ice, wings with ice indicate decreased maximum lift, increased drag, changes in pressure distribution, stall occurring at markedly lower angles of attack, and so increased stall speed. Thus, it is important to understand the different ice shapes that can form on the wings and how they affect aerodynamics. The two-dimensional Navier-Stokes CFD simulation was used for study of aerodynamic performance of iced airfoils the geometry of whose is rather complicated. Results are compared with the wind tunnel testing on models with artificial ice shapes in dryair.

  • Název v anglickém jazyce

    Performance Degradation of Iced Airfoils

  • Popis výsledku anglicky

    The phenomenon of in-flight icing may affect all types of aircraft. Aircraft icing causes iced airfoils aerodynamic characteristics degradation. From aerodynamics viewpoint, when compared to wings without ice, wings with ice indicate decreased maximum lift, increased drag, changes in pressure distribution, stall occurring at markedly lower angles of attack, and so increased stall speed. Thus, it is important to understand the different ice shapes that can form on the wings and how they affect aerodynamics. The two-dimensional Navier-Stokes CFD simulation was used for study of aerodynamic performance of iced airfoils the geometry of whose is rather complicated. Results are compared with the wind tunnel testing on models with artificial ice shapes in dryair.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2009

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    ICMT?09, International Conference on Military Technologies

  • ISBN

    978-80-7231-649-6

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

  • Název nakladatele

    Faculty of Military Technology, University of Defence

  • Místo vydání

    Brno

  • Místo konání akce

    Brno

  • Datum konání akce

    5. 5. 2009

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku