Aktivní řízení aeroelastického demonstrátoru tříplochého uspořádání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F08%3A%230000829" target="_blank" >RIV/00010669:_____/08:#0000829 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Active Control of Three Surface Aeroelastic Model
Popis výsledku v původním jazyce
The present paper describes research activities dealing with the aeroelastic demonstrator named X-DIA. This aircraft is a onetenth geometrically and dynamically scaled model of a regional transport airplane, and it has been built to become a wind-tunnelbenchmark for experimenting with new aeroelastic concepts. All movable foreplane surfaces and wings with distributed multiple control surfaces are here installed to improve overall aeroelastic response and thus to improve airplane stability and even fuselage flight comfort. An identical location of accelerations and forces-based control system has been implemented: numerical and experimental results show a remarkable capability of this device in damping fuselage bending and torsion modes. The paper provide information about the research project, describing methodologies adopted and experiment results taken in wind-tunnel testing.
Název v anglickém jazyce
Active Control of Three Surface Aeroelastic Model
Popis výsledku anglicky
The present paper describes research activities dealing with the aeroelastic demonstrator named X-DIA. This aircraft is a onetenth geometrically and dynamically scaled model of a regional transport airplane, and it has been built to become a wind-tunnelbenchmark for experimenting with new aeroelastic concepts. All movable foreplane surfaces and wings with distributed multiple control surfaces are here installed to improve overall aeroelastic response and thus to improve airplane stability and even fuselage flight comfort. An identical location of accelerations and forces-based control system has been implemented: numerical and experimental results show a remarkable capability of this device in damping fuselage bending and torsion modes. The paper provide information about the research project, describing methodologies adopted and experiment results taken in wind-tunnel testing.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2008
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of Aircraft
ISSN
0021-8669
e-ISSN
—
Svazek periodika
45
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—