Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Fatigue test of an integrally stiffened panel: Prediction and crack growth monitoring using acoustic emission

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F16%3AN0000042" target="_blank" >RIV/00010669:_____/16:N0000042 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2452321616303997" target="_blank" >http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2452321616303997</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.prostr.2016.06.381" target="_blank" >10.1016/j.prostr.2016.06.381</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Fatigue test of an integrally stiffened panel: Prediction and crack growth monitoring using acoustic emission

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Airworthiness regulations require operating advanced aircraft structures in compliance with a damage tolerance philosophy. Therefore, flight safety and structure reliability in service must be ensured using many types of additional activities, such as damage detection, crack growth prediction and critical size of cracks determination. As a result, the structural health monitoring of aircrafts using various detection principles is needed. The paper documents the use of an acoustic emission method for the health monitoring of a typical airframe structure. It is represented by an integrally stiffened metallic panel demonstrating a bottom wing panel of a commuter aircraft. A fatigue test of the panel under a flight-by-flight loading sequence was performed. The crack growth was monitored by a visual method (VT) and an acoustic emission (AE) method. Several AE sensors placed in different configurations were used. AE reached very good agreement with the crack growth data, although the presented test was partially conducted in a noisy environment. The de-noised AE parameters were evaluated according to the actual position of the sensors and the crack tip. The influence of stringers on the measured signal changes was studied as well.

  • Název v anglickém jazyce

    Fatigue test of an integrally stiffened panel: Prediction and crack growth monitoring using acoustic emission

  • Popis výsledku anglicky

    Airworthiness regulations require operating advanced aircraft structures in compliance with a damage tolerance philosophy. Therefore, flight safety and structure reliability in service must be ensured using many types of additional activities, such as damage detection, crack growth prediction and critical size of cracks determination. As a result, the structural health monitoring of aircrafts using various detection principles is needed. The paper documents the use of an acoustic emission method for the health monitoring of a typical airframe structure. It is represented by an integrally stiffened metallic panel demonstrating a bottom wing panel of a commuter aircraft. A fatigue test of the panel under a flight-by-flight loading sequence was performed. The crack growth was monitored by a visual method (VT) and an acoustic emission (AE) method. Several AE sensors placed in different configurations were used. AE reached very good agreement with the crack growth data, although the presented test was partially conducted in a noisy environment. The de-noised AE parameters were evaluated according to the actual position of the sensors and the crack tip. The influence of stringers on the measured signal changes was studied as well.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    JL - Únava materiálu a lomová mechanika

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Procedia Structural Integrity

  • ISBN

  • ISSN

    2452-3216

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    3049–3056

  • Název nakladatele

    Elsevier Science B.V.

  • Místo vydání

    Neuveden

  • Místo konání akce

    Catania, Italy

  • Datum konání akce

    20. 6. 2016

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    000387976803016