Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Demostrátor letadlového dílu zhotovený z kompozitu na bázi geopolymerní matrice

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F17%3AN0000143" target="_blank" >RIV/00010669:_____/17:N0000143 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.vzlu.cz/cs/funkcni-vzorky-g-funk-c490.html" target="_blank" >https://www.vzlu.cz/cs/funkcni-vzorky-g-funk-c490.html</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Demostrátor letadlového dílu zhotovený z kompozitu na bázi geopolymerní matrice

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Technologický demonstrátor letadlového dílu (interiérový panel nouzových dveří letounu Let L410 NG) , zhotovený z žáruvzdorného a Fire/Smoke/Toxicity (FST) bezpečného kompozitního materiálu na bázi uhlíkových vláken, aramidových vláken a geopolymerní matrice. Tentýž díl ze sklo-fenolického prepregu (stávající provedení) byl zhotoven jako referenční. Hmotnost referenčního výlisku: 776 g. Hmotnost výlisku z materiálu aramid-uhlík-geopolymer: 623 g, tj. o cca 20 % méně. Odolnost proti ohni a prohoření: zkušební panely identické skladby byl podrobeny standardním zkouškám prohořením dle CS-25, App. F, Part III a vertikálnímu testu CS 25 Appendix F Part I, ve kterých, na rozdíl od referenčního materiálu, vyhověly s vysokou rezervou. Byly též porovnány výrobní a materiálové náklady demonstrátorů ve stávajícím a novém provedení: z tohoto hlediska vychází výhodněji o jednotky procent nové uhlíko-aramido-geopolymerní provedení.

  • Název v anglickém jazyce

    Aircraft component demonstrator made of composite based on geopolymer matrix

  • Popis výsledku anglicky

    Technologic demonstrator of the aircraft part (interior panel of the emergency door of Let L410 NG airplane) made of fire-resistant and Fire/Smoke/Toxicity (FST) safe composite material based on carbon fibers, aramid fibers and geopolymer matrix. Identical part-demonstrator of glass-phenolic prepreg (current version) was made as a referential. Weight of the referential molding: 776 g. Weight of aramid-carbon-geopolymer molding : 623 g, ie. circa 20% less. Resistance to fire and fire penetration: test panels of the lay-up identical to the part were subjected to standard tests according to CS25, app. F, Part III (fire penetration) and CS 25 Appendix F to Part I (vertical test). Unlike referential material, geopolymer based material passed the tests with a high margin. Production and material costs of the demonstrators of the existing and new design were compared: from this point of view new carbon-aramido-geopolymer solution is preferential.

Klasifikace

  • Druh

    G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20505 - Composites (including laminates, reinforced plastics, cermets, combined natural and synthetic fibre fabrics; filled composites)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    IP3311

  • Číselná identifikace

    R-6726

  • Technické parametry

    Technologický demonstrátor letadlového dílu (interiérový panel nouzových dveří letounu Let L410 NG) , zhotovený z žáruvzdorného a Fire/Smoke/Toxicity (FST) bezpečného kompozitního materiálu na bázi uhlíkových vláken, aramidových vláken a geopolymerní matrice. Tentýž díl ze sklo-fenolického prepregu (stávající provedení) byl zhotoven jako referenční. Hmotnost referenčního výlisku: 776 g. Hmotnost výlisku z materiálu aramid-uhlík-geopolymer: 623 g, tj. o cca 20 % méně. Odolnost proti ohni a prohoření: zkušební panely identické skladby byl podrobeny standardním zkouškám prohořením dle CS-25, App. F, Part III a vertikálnímu testu CS 25 Appendix F Part I, ve kterých, na rozdíl od referenčního materiálu, vyhověly s vysokou rezervou. Byly též porovnány výrobní a materiálové náklady demonstrátorů ve stávajícím a novém provedení: z tohoto hlediska vychází výhodněji o jednotky procent nové uhlíko-aramido-geopolymerní provedení. Funkční vzorek (vč. tvarově identického referenčního dílu) byl vyroben a jeho vlastnosti byly ověřeny.

  • Ekonomické parametry

    Demonstrátor letadlového dílu, zhotovený z žáruvzdorného a Fire/Smoke/Toxicity (FST) bezpečného kompozitního materiálu vykazuje o cca 20 % nižší hmotnost v porovnání s referenčním výliskem ze sklo-fenolického prepregu (stávající provedení). Výrobní a materiálové náklady nového provedení jsou cca o 5 % nižší v porovnání s referenčním výliskem.

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    00010669

  • Název vlastníka

    Výzkumný a zkušební letecký ústav, a.s.

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence

  • Požadavek na licenční poplatek

    A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem

    https://www.vzlu.cz/cs/funkcni-vzorky-g-funk-c490.html