Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Demonstrator of Aircraft Interior Panel Made of Fiber Reinforced Geopolymer Composite

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F19%3AN0000098" target="_blank" >RIV/00010669:_____/19:N0000098 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.vzlu.cz/cs/funkcni-vzorky-g-funk-c490.html" target="_blank" >https://www.vzlu.cz/cs/funkcni-vzorky-g-funk-c490.html</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Demonstrator of Aircraft Interior Panel Made of Fiber Reinforced Geopolymer Composite

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Realization of the Demonstrator No. 2 has proved manufacturability of real aircraft interior part of inorganic, geopolymer based composite material. Standard serial mold as well as common vacuum bag manufacturing procedure have been applied with no complications. Totally three moldings of the Demonstrator were manufactured: Molding A was intended for exhibition purposes only. Its surface was extensively filled and painted (and its weight exceeded expected value, but was not a priority criterion here). The molding B underwent prolonged flame penetration test (10 minutes instead of prescribed 5 minutes). Design and material of the molding B showed (as expected) exceptional fire resistance and negligible smoke emission during the test. The geopolymer honeycomb core didn’t cause “pillow effect” as was observed at the previous tests at organic sandwiches cores and the part has retained very good structural integrity after the test. The temperature 101 mm above the back surface ranged from approx. 60 to 70oC that is deeply under CS25 limit. In the molding C, newly hybrid carbon/aramid fabric was applied and relevant FST tests were made. These have shown improvements compared with the ‘carbon only’ composite. Implementation of aramid fibres has enhanced the impact resistance and reduced the specific gravity of the geopolymer composite, so molding C was characterized by the lowest weight among the other moldings.

  • Název v anglickém jazyce

    Demonstrator of Aircraft Interior Panel Made of Fiber Reinforced Geopolymer Composite

  • Popis výsledku anglicky

    Realization of the Demonstrator No. 2 has proved manufacturability of real aircraft interior part of inorganic, geopolymer based composite material. Standard serial mold as well as common vacuum bag manufacturing procedure have been applied with no complications. Totally three moldings of the Demonstrator were manufactured: Molding A was intended for exhibition purposes only. Its surface was extensively filled and painted (and its weight exceeded expected value, but was not a priority criterion here). The molding B underwent prolonged flame penetration test (10 minutes instead of prescribed 5 minutes). Design and material of the molding B showed (as expected) exceptional fire resistance and negligible smoke emission during the test. The geopolymer honeycomb core didn’t cause “pillow effect” as was observed at the previous tests at organic sandwiches cores and the part has retained very good structural integrity after the test. The temperature 101 mm above the back surface ranged from approx. 60 to 70oC that is deeply under CS25 limit. In the molding C, newly hybrid carbon/aramid fabric was applied and relevant FST tests were made. These have shown improvements compared with the ‘carbon only’ composite. Implementation of aramid fibres has enhanced the impact resistance and reduced the specific gravity of the geopolymer composite, so molding C was characterized by the lowest weight among the other moldings.

Klasifikace

  • Druh

    G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20304 - Aerospace engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    R - Projekt Ramcoveho programu EK

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    FSS

  • Číselná identifikace

    FSS_P7_VZLU_D7.16

  • Technické parametry

    Realizace Demonstrátoru prokázala vyrobitelnost skutečného interiérového dílu letadla z anorganického geopolymerového kompozitního materiálu. Standardní sériová forma, stejně jako standardní postup výroby lisováním ve vakuové obálce byly aplikovány bez komplikací. Byly vyrobeny celkem tři výlisky Demonstrátoru: Výlisek A byl určen pouze pro výstavní účely. Jeho povrch byl z estetických důvodů rozsáhle tmelen a povrchově upravován (a jeho hmotnost tudíž převýšila očekávanou hodnotu, ale zde nebyla prioritním kritériem). Výlisek B byl podroben prodlouženému testu penetrace plamenem (10 minut namísto předepsaných 5 minut). Konstrukce a materiál výlisku B vykazovaly (podle očekávání) výjimečnou požární odolnost a zanedbatelné emise kouře během zkoušky. Geopolymerní voštinové jádro nezpůsobilo "polštářový efekt", jak bylo pozorováno při předchozích testech na organických sendvičových jádrech a díl si po zkoušce zachoval velmi dobrou strukturální integritu. Teplota 101 mm nad zadní plochou dílu se pohybovala od cca 60 do 70oC, což je hluboko pod limitem dle předpisu CS25. Ve výlisku C byla použita nově hybridní uhlíko/aramidová tkanina a byly provedeny příslušné testy FST. Implementace aramidových vláken zvýšila odolnost proti nárazu a snížila specifickou hmotnost geopolymerového kompozitu, takže výlisek C byl charakterizován nejnižší hmotností v rámci Demonstrátoru.

  • Ekonomické parametry

    Porovnání s referenčním výliskem totožného dílu na bázi sklofenolu: materiálové náklady geopolymerního výlisku C: 7,84 € / 100 g výlisku materiálové náklady referenčního sklofenolického výlisku: 8,24 € / 100 g výlisku hmotnost geopolymerního výlisku C: 623 g hmotnost referenčního sklofenolického výlisku: 776 g

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    00010669

  • Název vlastníka

    Výzkumný a zkušební letecký ústav, a.s.

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence

  • Požadavek na licenční poplatek

    A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem

    https://www.vzlu.cz/cs/funkcni-vzorky-g-funk-c490.html