Soustava vyfukování pro zvýšení odolnosti dopravních prostředků za účelem zvýšení provozních limitů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F22%3AN0000049" target="_blank" >RIV/00010669:_____/22:N0000049 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.vzlu.cz" target="_blank" >http://www.vzlu.cz</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Soustava vyfukování pro zvýšení odolnosti dopravních prostředků za účelem zvýšení provozních limitů
Popis výsledku v původním jazyce
Potlačování indukovaného aerodynamického odporu letadla lze zajistit vysokou štíhlostí křídla, které poté kvůli tuhosti a pevnosti vyžaduje doplnění křídla vzpěrou. To znamená přidání odporu samotné vzpěry a rovněž vznik interferenčního odporu ve spojení křídla se vzpěrou. Je dán především vírem, který se vytváří v tomto spojení. Perspektivní možností potlačování víru je aktivní řízení proudění vyfukováním paprsku vzduchu do kouta mezi křídlo a vzpěru. Funkční vzorek potvrdil, že vyfukování může být účinným prostředkem ke snížení interferenčního aerodynamického odporu. Využívá pulzního vyfukování, účinek na snížení odporu je dán komplexní vazbou mezi hmotnostním průtokem, frekvencí a střídou pulzu vyfukování.
Název v anglickém jazyce
Blowing system for increasing of resistibility of means of transport in order to increase their operational limits
Popis výsledku anglicky
Suppression of induced aerodynamic drag of an aircraft can be ensured by an high aspect-ratio wing, which then requires the addition of a strut to the wing for its rigidity and strength. This means adding the resistance of the strut itself and also the creation of interference drag in the connection of the wing with the strut. It is mainly determined by the vortex that is formed in this connection. A promising vortex suppression possibility is active flow control by blowing a jet of air into the corner between the wing and the strut. The functional sample confirmed that blowing can be an effective means of reducing interference aerodynamic drag. It uses pulse blowing, the effect to reduce drag is given by a complex relationship between the mass flow, frequency and duty cycle.
Klasifikace
Druh
G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek
CEP obor
—
OECD FORD obor
20304 - Aerospace engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
IAERO1
Číselná identifikace
R-7499
Technické parametry
Funkční vzorek ověřil možnost snížení aerodynamického odporu potlačením víru vznikajícího ve spojení křídla s jeho vzpěrou. Ke snížení odporu bylo použito pulzní vyfukování paprsku vzduchu do koutu mezi křídlem a vzpěrou. Funkční vzorek umožňuje systematicky měnit hlavní parametry vyfukování , tj. hmotnostní průtok vzduchu, frekvenci a střídání pulzů.
Ekonomické parametry
Výzkumný výsledek, potenciální ekonomický přínos při konkrétní aplikaci na reálném průmyslovém výrobku.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
00010669
Název vlastníka
VZLU
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
www.vzlu.cz