Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vývoj metodiky robotické NDT kontroly křidélka na letounu L-39NG

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F23%3AN0000003" target="_blank" >RIV/00010669:_____/23:N0000003 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.vzlu.cz" target="_blank" >http://www.vzlu.cz</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vývoj metodiky robotické NDT kontroly křidélka na letounu L-39NG

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V rámci řešení projektu č.FW01010225 „Průkaz trojnásobného zvýšení únavové životnosti draku letounu L-39NG“ byla významná část aktivit zaměřena rovněž na problematiku nedestruktivní kontroly částí nově vyvíjeného letounu. Mezi zcela nové součásti draku letounu L39NG patří i celokompozitní křidélko, které se vyznačuje unikátní koncepcí vnitřní konstrukce a způsobu výroby pomocí technologie navíjení. Tyto inovativní faktory mají významný vliv i na způsob NDT kontroly toho kompozitního dílu. Proto bylo nutné navrhnout i nový specifický postup NDT kontroly. Vzhledem k tomu, že křidélko bude vyráběno v malých sériích, byla zvážena možnost využití kontroly pomocí robotického pracoviště, které je v současné době ve VZLÚ vyvíjeno. Část výzkumných prací se proto zaměřila na vývoj metodiky robotické NDT kontroly ostřikovou ultrazvukovou metodou. Tato metoda nabízí možnost zajištění kvalitní akustické vazby, dobrou rozlišovací schopnost a detekční možnosti, snadnou automatizaci a do jisté míry i možnost výrazného snížení expozice povrchu kontrolovaných dílů vodnímu prostředí. Při návrhu vyvíjené metodiky byly definovány obecné požadavky na robotický NDT systém, stanoveny podmínky pro jeho obsluhu, definovány hledané typy výrobních defektů a navrženo vhodné nastavení celého NDT systému. Navržený postup byl ověřován pomocí testů na výřezu kompozitního křidélka L39NG. Výstupy těchto vývojových prací jsou zdokumentovány ve zprávě R-7564.

  • Název v anglickém jazyce

    Development of the L-39NG aileron robotic NDT inspection methodology

  • Popis výsledku anglicky

    Within the project No.FW01010225 "Proof of threefold increase in fatigue life of the L-39NG airframe", a significant part of the activities was also focused on the issue of non-destructive inspection of parts of the newly developed aircraft. The all-new components of the L-39NG airframe include the all-composite aileron, which is characterised by a unique concept of internal design and manufacturing method using winding technology. These innovative factors also have a significant impact on the NDT inspection method of this composite part. Therefore, it was also necessary to design a new specific NDT inspection procedure. As the aileron will be produced in small batches, the possibility of using a robotic workstation, which is currently being developed at VZLU, was considered. Therefore, part of the research work focused on the development of a robotic NDT inspection methodology using a squirt ultrasonic method. This method offers the possibility of providing a quality acoustic coupling, good resolution and detection capabilities, easy automation and to some extent the possibility of significantly reducing the exposure of the surface of the inspected parts to the water environment. During the development of the NDT methodology, the general requirements for the robotic NDT system were defined, the conditions for its operation were determined, the types of manufacturing defects were defined and the appropriate setup of the NDT system was designed. The proposed procedure was verified by tests on a part of the L39NG composite aileron. The results of this development activity are documented in report R-7564.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20204 - Robotics and automatic control

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/FW01010225" target="_blank" >FW01010225: Průkaz trojnásobného zvýšení únavové životnosti draku letounu L-39NG</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.