Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Šiření látek znečišťujících ovzduší v okolí dopravních komunikací. Část II

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00020699%3A_____%2F18%3AN0000065" target="_blank" >RIV/00020699:_____/18:N0000065 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://casmz.chmi.cz/assets/chmu_mz_6-18.pdf" target="_blank" >http://casmz.chmi.cz/assets/chmu_mz_6-18.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Šiření látek znečišťujících ovzduší v okolí dopravních komunikací. Část II

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Pomocí analýzy koncentrací oxidů dusíku s využitím větrných růžic a krabicových grafů bylo vyhodnoceno, že při nízké intenzitě dopravy pochází největší podíl znečištění z dálnice D1, která leží východně od vybraných lokalit. Se vzrůstajíc í intenzitou se trend mění a vyšší koncentrace jsou měřeny ze severního směru, kde leží SOKP. Při smogové situaci byl detekován i významný příspěvek znečištění z jižního směrutzn. z pozaďové lokality Modletice (lokální zdroje). Na základě naměřených dat pomocí logaritmické regresní křivky byl vyhodnocen gradient koncentrací NO a NO2 v závislosti na vzdálenosti od dopravní komunikace. Dále byly dle uvedeného vztahu v kap. Metodika vyčísleny poměrypro všechny výše uvedené vzdálenosti od komunikace a pro všechny měřicí kampaně. Ze získaného souboru hodnot byl pro každou vzdálenost zjištěn medián hodnot poměrů a zobecněn vztah závislosti koncentrace na kolmé vzdálenosti od silnice. S vědomím velkého omezení byly průměrnými hodnotami PM10 a PM2,5 za jednotlivé kampaně i za celé období proloženy logaritmické křivky v závislosti na vzdálenosti. Lze konstatovat, že odhad gradientu pro PM10 a PM2,5 je méně spolehlivý, v některých případech dokonce nebyla nalezena statistická významnost. V případě benzo[a]pyrenu nelze gradient koncentrací se vzrůstající vzdáleností od komunikace konstatovat.

  • Název v anglickém jazyce

    Dispersion of air pollutants in the vicinity of traffic infrastructure. Part II

  • Popis výsledku anglicky

    By analyzing the concentrations of nitrogen oxides using wind roses and box charts, it was assessed that, with low traffic intensity, the largest share of pollution from the D1 motorway, which lies to the east of the selected sites, originated. With increasing intensity, the trend is changing and higher concentrations are measured from the northern direction of the SOKP. A significant contribution of pollution from the southern direction was detected in the smog situation. from the background locality Modletice (local sources). Based on the measured data using the logarithmic regression curve, the gradient of NO and NO2 concentrations was evaluated in dependence on the distance from the road. Furthermore, according to the given relationship in chap. Methodology enumerated ratios for all the above distances from communication and for all measuring campaigns. From the obtained set of values, the median values ​​of the ratios were determined for each distance and the relationship of concentration versus perpendicular distance from the road was generalized. Aware of the great constraints, logarithmic curves were fitted with distance-based logarithmic curves for the individual campaigns and throughout the period. It can be stated that the gradient estimate for PM10 and PM2.5 is less reliable, in some cases not even found statistical significance. In the case of benzo [a] pyrene, the gradient of concentrations cannot be established with increasing distance from communication.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10509 - Meteorology and atmospheric sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Meteorologické zprávy

  • ISSN

    0026-1173

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    161-169

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus