Lodní doprava maximálně ekologická – opravdu?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00020711%3A_____%2F19%3A00004948" target="_blank" >RIV/00020711:_____/19:00004948 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.vodnihospodarstvi.cz" target="_blank" >http://www.vodnihospodarstvi.cz</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Lodní doprava maximálně ekologická – opravdu?
Popis výsledku v původním jazyce
Text rozebírá standardně užívané tvrzení, že vnitrozemská lodní doprava patří mezi nejlevnější a „nejekologičtější“ druhy dopravy. Z analýzy tlaků na životní prostředí a vyplývá, že lodní doprava po českých řekách vyžaduje zásadní změny koryt a průtokových poměrů, ovlivňující hydrologický režim krajiny, podstatně významněji než doprava silniční nebo železniční. Její emise do vody a ovzduší a další rizika znečištění jsou dnes nízké jen vzhledem k nízké intenzitě. Vlastní provoz lodí se ekonomicky odděluje od provozu vodní cesty. Měrná spotřeba energie lodí na tunokilometr je významně vyšší než u elektrifikované železnice a běžné odhady efektivnosti nerespektují rychlé snižování spotřeby a emisí u automobilové dopravy. Možná kapacita (propustnost) plně vytížené vodní cesty je zlomkem kapacity dnešní železnice. S dálkovou automobilní dopravou může být srovnatelná, ovšem jen pokud nerespektujeme vlivy počasí, sezónních cyklů apod. Zásadní omezení je typ nákladů vhodných pro lodní dopravu a nezbytnost lomené dopravy, čili závislost na koncové dopravě na místo určení. Rekreační a sportovní plavby nelze do skutečné dopravy zahrnovat. Z výsledků plyne, že lodní doprava je žádoucí, ale není žádný důvod pokládat ji za „více ekologickou“, než ostatní zavedené druhy dopravy.
Název v anglickém jazyce
Inland navigation as a most ecological type of transport – is it really?
Popis výsledku anglicky
The text analyses a standard statement that inland navigation belongs to the cheapest and „most ecological“ types of transport. Analysis of pressures to the environment shows that inland navigation in Czech Republic demands serious changes of river channels and discharge conditions, which influence the hydrologic regime of the landscape much more than the road or railway transport. Emissions to water and atmosphere and other risks of pollution are low today only due to its low intensity at present. Economic budgets generally separate the entire operation of ships from costs of operation of waterways. The specific energy consumption of ships (per a ton/km) is significantly higher than that of electric railway and general estimations of effectivity do not respect the rapid decrease of fuel consumption and emissions in the automobile transport. Theoretical frequency of ships/load on a fully exploited waterway represents only a fragment of that of the current railway and comparison with the road transport could be possible only with ignoring influence of the weather, seasonal cycles etc. The basic limitation is type of load convenient for the inland ship transport and necessity of a combined transport, e.g. dependence on the endpoint terrestrial transport. The recreational and sport navigation cannot be included to the true inland navigation. The result: Inland navigation is quite useful, but there is no reason to consider it as a “more ecological” than other types pf transport.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
10500 - Earth and related environmental sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/UH0118" target="_blank" >UH0118: Voda pro Prahu</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Vodní hospodářství
ISSN
1211-0760
e-ISSN
—
Svazek periodika
69
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
23-26
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—