Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Lodní doprava maximálně ekologická – opravdu?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00020711%3A_____%2F19%3A00004948" target="_blank" >RIV/00020711:_____/19:00004948 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.vodnihospodarstvi.cz" target="_blank" >http://www.vodnihospodarstvi.cz</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Lodní doprava maximálně ekologická – opravdu?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Text rozebírá standardně užívané tvrzení, že vnitrozemská lodní doprava patří mezi nejlevnější a „nejekologičtější“ druhy dopravy. Z analýzy tlaků na životní prostředí a vyplývá, že lodní doprava po českých řekách vyžaduje zásadní změny koryt a průtokových poměrů, ovlivňující hydrologický režim krajiny, podstatně významněji než doprava silniční nebo železniční. Její emise do vody a ovzduší a další rizika znečištění jsou dnes nízké jen vzhledem k nízké intenzitě. Vlastní provoz lodí se ekonomicky odděluje od provozu vodní cesty. Měrná spotřeba energie lodí na tunokilometr je významně vyšší než u elektrifikované železnice a běžné odhady efektivnosti nerespektují rychlé snižování spotřeby a emisí u automobilové dopravy. Možná kapacita (propustnost) plně vytížené vodní cesty je zlomkem kapacity dnešní železnice. S dálkovou automobilní dopravou může být srovnatelná, ovšem jen pokud nerespektujeme vlivy počasí, sezónních cyklů apod. Zásadní omezení je typ nákladů vhodných pro lodní dopravu a nezbytnost lomené dopravy, čili závislost na koncové dopravě na místo určení. Rekreační a sportovní plavby nelze do skutečné dopravy zahrnovat. Z výsledků plyne, že lodní doprava je žádoucí, ale není žádný důvod pokládat ji za „více ekologickou“, než ostatní zavedené druhy dopravy.

  • Název v anglickém jazyce

    Inland navigation as a most ecological type of transport – is it really?

  • Popis výsledku anglicky

    The text analyses a standard statement that inland navigation belongs to the cheapest and „most ecological“ types of transport. Analysis of pressures to the environment shows that inland navigation in Czech Republic demands serious changes of river channels and discharge conditions, which influence the hydrologic regime of the landscape much more than the road or railway transport. Emissions to water and atmosphere and other risks of pollution are low today only due to its low intensity at present. Economic budgets generally separate the entire operation of ships from costs of operation of waterways. The specific energy consumption of ships (per a ton/km) is significantly higher than that of electric railway and general estimations of effectivity do not respect the rapid decrease of fuel consumption and emissions in the automobile transport. Theoretical frequency of ships/load on a fully exploited waterway represents only a fragment of that of the current railway and comparison with the road transport could be possible only with ignoring influence of the weather, seasonal cycles etc. The basic limitation is type of load convenient for the inland ship transport and necessity of a combined transport, e.g. dependence on the endpoint terrestrial transport. The recreational and sport navigation cannot be included to the true inland navigation. The result: Inland navigation is quite useful, but there is no reason to consider it as a “more ecological” than other types pf transport.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10500 - Earth and related environmental sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/UH0118" target="_blank" >UH0118: Voda pro Prahu</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Vodní hospodářství

  • ISSN

    1211-0760

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    69

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    4

  • Strana od-do

    23-26

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus