Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Divadelní scénografie jako prolog filmové tvorby

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023205%3A_____%2F22%3AN0000018" target="_blank" >RIV/00023205:_____/22:N0000018 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Divadelní scénografie jako prolog filmové tvorby

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kapitola se zabývá scénografií Ester Krumbachové pro divadlo. Tato část tvorby proslulé filmové výtvarnice a scénáristky je méně známá, ale stejně pozoruhodná. Zahrnuje výpravy a kostýmní návrhy v časové lince od 50. let 20. století, kdy působila např. v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích, kde začala její dlouhodobá spolupráce s režisérem Miroslavem Macháčkem, a dále scénografii pro Městská divadla pražská, Národní divadlo, Semafor, aj. v konci 50. let a v 60. letech. Po roce 1971 nastala v její tvorbě divadelní i filmové vynucená pauza, ale od roku 1987 do 1993 ještě Krumbachová mohla přispět do inscenační tvorby svými kostýmními návrhy. Text sleduje specifičnost a proměny stylu E. Krumbachové, její smysl pro žánr a dramaturgickou rovinu her, pro něž tvořila návrhy, i specifičnost uměleckého partnerství s jednotlivými režiséry (vedle Macháčka také spolupráci s Josefem Svobodou, Rudolfem Hrušínským, Vladimírem Strniskem...). Postuhuje smysl Krumbachové pro materiál a styčné momenty, spojující její divadelní tvorbu s tvorbou filmovou.

  • Název v anglickém jazyce

    Stage Design as a Prologue of Film-making

  • Popis výsledku anglicky

    The chapter deals with the stage design of Ester Krumbach for theatre. This part of the creation of the famed film artist and screenwriter is less well known, but just as striking. It includes expeditions and costume designs in the timeline from the 1950s, when she worked for example in the Jihočeské Theatre in České Budějovice, where her long-term collaboration with director Miroslav Macháček began, as well as stage design for the Prague City Theatres, the National Theatre, Semafor, etc. in the late 1950s and 1960s. After 1971, there was an enforced pause in her production of theatre and film, but from 1987 to 1993, Krumbach was still able to contribute to the production with her costume designs. The text follows the specificity and transformation of the Krumbachová style, her sense of genre and the dramaturgical plane of the plays for which she made the designs, as well as the specificity of an artistic partnership with individual directors (alongside Macháček, also a collaboration with Josef Svoboda, Rudolf Hrušínský, Vladimír Strnisko...) Affects Krumbach's sense of material and liaison moment, combining her theatrical production with her cinematic production.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Ester Krumbachová

  • ISBN

    978-80-88308-46-1

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    22-33

  • Počet stran knihy

    435

  • Název nakladatele

    Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly