Divadelní scénografie jako prolog filmové tvorby
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023205%3A_____%2F22%3AN0000018" target="_blank" >RIV/00023205:_____/22:N0000018 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Divadelní scénografie jako prolog filmové tvorby
Popis výsledku v původním jazyce
Kapitola se zabývá scénografií Ester Krumbachové pro divadlo. Tato část tvorby proslulé filmové výtvarnice a scénáristky je méně známá, ale stejně pozoruhodná. Zahrnuje výpravy a kostýmní návrhy v časové lince od 50. let 20. století, kdy působila např. v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích, kde začala její dlouhodobá spolupráce s režisérem Miroslavem Macháčkem, a dále scénografii pro Městská divadla pražská, Národní divadlo, Semafor, aj. v konci 50. let a v 60. letech. Po roce 1971 nastala v její tvorbě divadelní i filmové vynucená pauza, ale od roku 1987 do 1993 ještě Krumbachová mohla přispět do inscenační tvorby svými kostýmními návrhy. Text sleduje specifičnost a proměny stylu E. Krumbachové, její smysl pro žánr a dramaturgickou rovinu her, pro něž tvořila návrhy, i specifičnost uměleckého partnerství s jednotlivými režiséry (vedle Macháčka také spolupráci s Josefem Svobodou, Rudolfem Hrušínským, Vladimírem Strniskem...). Postuhuje smysl Krumbachové pro materiál a styčné momenty, spojující její divadelní tvorbu s tvorbou filmovou.
Název v anglickém jazyce
Stage Design as a Prologue of Film-making
Popis výsledku anglicky
The chapter deals with the stage design of Ester Krumbach for theatre. This part of the creation of the famed film artist and screenwriter is less well known, but just as striking. It includes expeditions and costume designs in the timeline from the 1950s, when she worked for example in the Jihočeské Theatre in České Budějovice, where her long-term collaboration with director Miroslav Macháček began, as well as stage design for the Prague City Theatres, the National Theatre, Semafor, etc. in the late 1950s and 1960s. After 1971, there was an enforced pause in her production of theatre and film, but from 1987 to 1993, Krumbach was still able to contribute to the production with her costume designs. The text follows the specificity and transformation of the Krumbachová style, her sense of genre and the dramaturgical plane of the plays for which she made the designs, as well as the specificity of an artistic partnership with individual directors (alongside Macháček, also a collaboration with Josef Svoboda, Rudolf Hrušínský, Vladimír Strnisko...) Affects Krumbach's sense of material and liaison moment, combining her theatrical production with her cinematic production.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Ester Krumbachová
ISBN
978-80-88308-46-1
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
22-33
Počet stran knihy
435
Název nakladatele
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—