"Za svými omyly šel jsem vždy s poctivými úmysly." Proměny pohledu Vladimíra Helferta na dílo Antonína Dvořáka
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023272%3A_____%2F16%3AN0000047" target="_blank" >RIV/00023272:_____/16:N0000047 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
"Za svými omyly šel jsem vždy s poctivými úmysly." Proměny pohledu Vladimíra Helferta na dílo Antonína Dvořáka
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zabývá vztahem Vladimíra Helferta k dílu Antonína Dvořáka. Muzikolog Vladimír Helfert (1886-1945) částečně převzal názor Hostinského na základě jeho spisu věnujícímu se opernímu dílu A. Dvořáka. V proslulých bojích o Dvořáka, které vrcholily na konci roku 1912, se jako žák Z. Nejedlého postavil na stranu Smetanových příznivců. Poté, co se přestěhoval do Brna v roce 1919, se začal Helfertův názor proměňovat, mj. také vlivem jeho prací na dějinách zámecké kultury v Jaroměřicích. Helfert svůj postoj přehodnotil a publikoval ve spise Česká moderní hudby v roce 1936 a také v dalších textech, ve kterých zaujal jiný postoj k proudu tzv. muzikantství, který povýšil na roveň proudu pokrokového, což znamenalo, že postavil Dvořáka na roveň Bedřicha Smetany.
Název v anglickém jazyce
"I went for All my Mistakes with the Honest Intentions." Transformations of Vladimír Helfert´s View of Antonín Dvořák´s Work
Popis výsledku anglicky
The study deals with Vladimír Helfert's relationship towards the work of Antonín Dvořák. The musicologist Vladimír Helfert (1886-1945) developed his relationship after absorbing Hostinský's theory on Dvořák's operatic work. Helfert, as a pupil of Nejedlý, strongly sided with the Smetana supporters in the famous fi ghts over Dvořák which culminated at the end of 1912. After Helfert moved to Brno in 1919, he started to change his opinion of Dvořák slowly, among others also in connection with his works on the music at the Jaroměřice castle. Helfert reassessed his opinions and published them in the treatise Česká moderní hudba in 1936 as well as in other texts in which he elevated so-called "musicianship" stream of the Czech music to the level of the form-creating stream, meaning he put Dvořák on the same level as Bedřich Smetana.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Opus musicum
ISSN
0862-8505
e-ISSN
—
Svazek periodika
48
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
37-58
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—