Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Kritiky provedení Prodané nevěsty v St.-Petěrburgu v roce 1871

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023272%3A_____%2F21%3A10135168" target="_blank" >RIV/00023272:_____/21:10135168 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://hudebniveda.cz/2021/02/article-3cs.html" target="_blank" >http://hudebniveda.cz/2021/02/article-3cs.html</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Kritiky provedení Prodané nevěsty v St.-Petěrburgu v roce 1871

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek vychází z výzkumu st.-petěrburských pramenů, které se vztahují k premiéře a následným reprízám Smetanovy Prodané nevěsty v Mariinském divadle v roce 1871. Opera měla poměrně velký úspěch u obecenstva. O to více zarážely vesměs negativní kritiky odborné veřejnosti. Mavrikij Jakovlevič Rappaport, César Antonovič Kjui (Cui), Aleksandr Sergejevič Famincyn a Feofil Matvejevič Tolstoj odsoudili operu pro její lehký charakter, který nezřídka přirovnávali k Offenbachovým jevištním dílům, nelíbilo se také libreto, hudba nebyla považována za dostatečně národní. Tento odmítavý postoj k opeře vzbudil u nás ve své době bouřlivé reakce. Bezprostředně se k nim vyjádřil především Otakar Hostinský. Předložený článek, který vznikl jako pomocný výstup při vydání druhého svazku kritické edice korespondence Bedřicha Smetany, zkoumá prameny s odstupem 150 let a doplňuje předchozí poznatky o nové informace. Opírá se především o plné znění kritik a jejich překlad a využívá jejich přesné datování. Zkoumá rovněž konkrétní divadelní cedule a pamětní knihy Eduarda Nápravníka, kde jsou zaznamenána všechna provedení. Článek zohledňuje i dopisy hlavního protagonisty st.-petěrburského provedení Josefa Palečka s Bedřichem Smetanou, poukazuje na rozdílné aspekty uplatňované v posudcích jednotlivých pisatelů a v podstatě na neschopnost ruské kritiky vypořádat se s žánrem lyrické komedie. Nový pohled pak vnáší závěrečná kritika Dmitrije Arkadjeviče Stolypina, z níž byly v dosavadní muzikologické literatuře citovány jen některé partie.

  • Název v anglickém jazyce

    Critical reviews of the 1871 production of the Bartered Bride in St. Petersburg

  • Popis výsledku anglicky

    The article is based on research into St. Petersburg sources relating to the premiere and subsequent performances at the Mariinsky Theatre in 1871. The opera scored a fairly resounding success with the audience. All the more surprising then were the largely negative assessment it received from music experts. Of those, Mavriky Yakovlevich Rappaport, Cesar Antonovich Cui, Alexander Sergeyevich Famintsyn and Feofil Matveyevich Tolstoy criticized the opera for its generic lightness which they mostly paralelled with the stage output of Offenbach, apart from which they were unimpressed both by the libretto, and by the music which they considered to be lacking in national character. In its time, this unwelcoming attitude to the opera provoked stormy response in this country. The present article, originally written as a corollary to the publication of the second volume of the critical edition of Bedřich Smetana&apos;s correspondence, explores relevant source materials from a time distance of 150 years, taking into account other studies (M.K. Černý and A.A. Gozenpud), and supplementing previous findings by new information. It draws primarily on the complete texts of the individual reviews and their translations, with due attention to their exact dating. Apart from that, it likewise examines relevant theatre posters and Eduard Nápravník&apos;s notebook containing records of all of the opera&apos;s performances. The article also deals with the correspondence of the main protagonist of the St. Petersburg production, Josef Paleček, with Bedřich Smetana, and points to the differences between the aspects prioritized by the individual reviewers, and on the whole to the actual absence of Russian critics&apos; grasp on the genre of lyrical comedy. Finally, a novel element is provided by the inclusion of a review by Dmitry Arkadyevich Stolypin whose treatment in existing musicological studies was previously limited to scant references to its individual parts.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA18-20361S" target="_blank" >GA18-20361S: Bedřich Smetana: Korespondence, II (1863-1874). Kritická edice</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Hudební věda

  • ISSN

    0018-7003

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    58

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    61

  • Strana od-do

    211-271

  • Kód UT WoS článku

    000687798000003

  • EID výsledku v databázi Scopus