Krásky v mlžném oparu : Erotický akt v pozdně socialistické reklamě
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023272%3A_____%2F21%3A10135540" target="_blank" >RIV/00023272:_____/21:10135540 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.umeni-art.cz/cz/issue-detail.aspx?v=issue-issue-3458" target="_blank" >https://www.umeni-art.cz/cz/issue-detail.aspx?v=issue-issue-3458</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Krásky v mlžném oparu : Erotický akt v pozdně socialistické reklamě
Popis výsledku v původním jazyce
V posledních letech komunistické diktatury vstoupily do vizuality Československa reklamní kalendáře s erotickými motivy. Článek rozebírá, jak se žánr aktu objevil v masovém měřítku v tomto zdánlivě okrajovém nosiči a proč se tak stalo až v druhé polovině osmdesátých let. Ukazuje na funkci reklamy v plánovaném hospodářství, kde její užití a obsahy neovlivňovaly jen mocenské zásahy, ale i rozvoj oborového diskursu a nasazování do jednotlivých médií. Díky tomu se v Československu rozvinul specifický genderový řád socialistické reklamy. Přesto se v šedesátých letech i díky renesanci fotografického aktu objevují první pokusy o použití aktu v propagaci, aby byly s potlačením pražského jara zavrhnuty. Návrat erotiky do produktové komunikace přichází s nástupem přestavby v podobě nástěnných kalendářů. Text naznačuje, že se tak sice dělo navzdory oficiální reklamní politice, ale beze snahy o potlačení.
Název v anglickém jazyce
Beauties in a Hazy Mist : The Erotic Nude in Late Socialist Advertising
Popis výsledku anglicky
In the last years of the communist dictatorship, advertising calendars with erotic themes entered the visuality of Czechoslovakia. The article analyses how the genre of the nude appeared on a mass scale in this seemingly marginal element of image production and why this happened only in the later half of the 1980s. It draws attention to the functions of advertising in a planned economy, where its use and contents were influenced not only by political interventions from above but also by the development of the discourse of the field and its application in different types of media. As a result, a specific gender order of socialist advertising emerged in Czechoslovakia. Thanks to the renaissance of the photographic nude the first experiments with the use of the nude in promotion nonetheless appeared in the 1960s, but only to be cut short with the suppression of the Prague Spring. The return of the erotic to product communications came with the advent of Perestroika - in the form of wall calendars. The article shows that while this was done in contravention of official advertising policy, there were no attempts to suppress it.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA18-24439S" target="_blank" >GA18-24439S: Spotřební imaginace komunistické diktatury. Československá reklama v poválečném období.</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Umění
ISSN
0049-5123
e-ISSN
—
Svazek periodika
68
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
283-297
Kód UT WoS článku
999
EID výsledku v databázi Scopus
—