"Živý recitativ beze slov" : symfonické básně Antonína Dvořáka v reflexi Leoše Janáčka
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023272%3A_____%2F23%3A10135811" target="_blank" >RIV/00023272:_____/23:10135811 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://digilib.phil.muni.cz/_flysystem/fedora/pdf/MusicologicaBrunensia_57_2022_2_08.pdf" target="_blank" >https://digilib.phil.muni.cz/_flysystem/fedora/pdf/MusicologicaBrunensia_57_2022_2_08.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/MB2022-2-6" target="_blank" >10.5817/MB2022-2-6</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
"Živý recitativ beze slov" : symfonické básně Antonína Dvořáka v reflexi Leoše Janáčka
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zaměřuje na vybrané detaily hlubokého přátelství mezi Antonínem Dvořákem a Leošem Janáčkem, které začalo během Janáčkových studií na pražské varhanické škole v letech 1874-1875. Text pojednává o Janáčkových podrobných rozborech čtyř symfonických básní Antonína Dvořáka na motivy balad Karla Jaromíra Erbena, které dokládají tvůrčí paralely mezi oběma skladateli, a o brněnských provedeních symfonických básní za Dvořákova života a jejich reflexi v dobovém tisku. Článek také ukazuje, že Janáček při rozboru symfonických básní využil své práce na nápěvkové teorii a že se stal prvním teoretikem Dvořákova díla.
Název v anglickém jazyce
"A live recitative without words" : symphonic poems by Antonín Dvořák in the reflection of Leoš Janáček
Popis výsledku anglicky
This article focuses on selected details of the deep relationship between Antonín Dvořák and Leoš Janáček, which began during Janáček's studies at the Prague Organ School in 1874-1875. The paper discusses Janáček's detailed analyses of Antonín Dvořák's four symphonic poems based on the ballads by Karel Jaromír Erben, which demonstrate the creative parallels between the two composers, as well as Brno performances of the symphonic poems during Dvořák's lifetime and reflection in the contemporary press. The article also shows that Janáček, in analysing the symphonic poems, made use of his work on the theory of speech melody, and that he became the first theorist of Dvořák's work.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Musicologica Brunensia (Studia minora Facultatis philosophicae universitatis brunensis.)
ISSN
1212-0391
e-ISSN
—
Svazek periodika
57
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
131-143
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
999