Music, Synaesthesia and Czech Abstract Art. František Kupka ? Arnošt Hošek ? Miroslav Ponc ? Zdeněk Pešánek
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F12%3A%230000592" target="_blank" >RIV/00023281:_____/12:#0000592 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Music, Synaesthesia and Czech Abstract Art. František Kupka ? Arnošt Hošek ? Miroslav Ponc ? Zdeněk Pešánek
Popis výsledku v původním jazyce
In Czech abstract art of the 1920s and 30s several solitary figures appeared, in whose work and theoretical discourses it is possible to find sophisticated connections of artistic structure with musical principles, an endeavour to systematise the relationships of tones and colours, attempts at visualisation of music or examination of synesthetic perception. Although the connections of their endeavours with analogous international tendencies are clear from today's perspective, in inter-war Czechoslovakiathey were rather of a character of marginal and singular experiments, altogether subjected to sharp criticism from the authorities of the Czech avant-garde. This paper presents differing, distinctive approaches to the connection of music and visual artin the work of the architect, painter and member of the Paris group Les artistes musicalistes Arnošt Hošek (1885-1941), the artistically gifted musical composer Miroslav Ponc (1902-1976) and the sculptor and pioneer of kinetic art Zdeněk
Název v anglickém jazyce
Music, Synaesthesia and Czech Abstract Art. František Kupka ? Arnošt Hošek ? Miroslav Ponc ? Zdeněk Pešánek
Popis výsledku anglicky
In Czech abstract art of the 1920s and 30s several solitary figures appeared, in whose work and theoretical discourses it is possible to find sophisticated connections of artistic structure with musical principles, an endeavour to systematise the relationships of tones and colours, attempts at visualisation of music or examination of synesthetic perception. Although the connections of their endeavours with analogous international tendencies are clear from today's perspective, in inter-war Czechoslovakiathey were rather of a character of marginal and singular experiments, altogether subjected to sharp criticism from the authorities of the Czech avant-garde. This paper presents differing, distinctive approaches to the connection of music and visual artin the work of the architect, painter and member of the Paris group Les artistes musicalistes Arnošt Hošek (1885-1941), the artistically gifted musical composer Miroslav Ponc (1902-1976) and the sculptor and pioneer of kinetic art Zdeněk
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
The Neighbouring of Cultures, the Borderlines of Arts
ISBN
978-83-7614-107-7
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
329-343
Počet stran knihy
422
Název nakladatele
Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM
Místo vydání
Krakow
Kód UT WoS kapitoly
—