Hippolyt Soběslav Pinkas
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F16%3AN0000008" target="_blank" >RIV/00023281:_____/16:N0000008 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hippolyt Soběslav Pinkas
Popis výsledku v původním jazyce
Hippolyt Soběslav Pinkas (1827–1901) byl jedním z prvních „českých Pařížanů“, který prožil část svého uměleckého života ve Francii. Studoval malbu v ateliéru Thomase Coutura ve stejné době jako Édouard Manet, s nímž ho spojoval zájem o realitu a nekonvenčnost. Krajinářské náměty Pinkas hledal ve fontainebleauském lese, kde se dostal do okruhu předních francouzských malířů později nazývaných jako barbizonská škola (Jean-Baptiste Camille Corot, Jean-François Millet). Tato kniha poprvé komplexně pojednává o Pinkasově díle v kontextu francouzského malířství a sleduje umělcovu tvorbu od karikatur z revolučních let 1848–1849 až po zásadní malby vystavované na pařížských Salonech. Zvláštní pozornost věnuje obrazu Pohřební řeč o oběšenci (někdy nazývaným Modlitba za oběšence), který je unikátní nejen svým námětem, ale i příběhem, jenž se začal psát několik let před jeho vznikem a pokračuje do současnosti. Publikace přibližuje také Pinkasovu účast na Salonu odmítnutých v roce 1863, kde se jeho Dřevorubec a smrt ocitl ve společnosti Manetovy Snídaně v trávě (tehdy nazvané Koupání). Hippolyt Soběslav Pinkas patřil k malířům, kteří dokázali sledovat aktuální umělecké tendence (realismus), a přestože je dnes známější jeho vnuk Jiří Voskovec, náleží mu díky malířské tvorbě i posilování česko-francouzských vztahů významné místo v dějinách evropské kultury.
Název v anglickém jazyce
Hippolyt Soběslav Pinkas
Popis výsledku anglicky
Hippolyt Soběslav Pinkas (1827–1901) was one of the first „Czech Parisians“ who spent large part of his artistic career in France. He studied painting at Thomas Couture at the same time as Édouard Manet. For inspiration he would go to the Fontainebleau forest where he joined the ranks of the famous Barbizon school (Jean-Baptiste Camille Corot, Jean-François Millet). This book gives the first complex depiction of Pinkas's work within the context of the French painting, following the artist's career from his caricature works of 1848–1849 to his masterly works such as the Eulogy for the Hanged Man, displayed at the Paris Salon. The book also covers the Salon des Refusés where Pinkas exhibited his Death and the Woodcutter next to Manet's Dejeuner sur l'herbe. Pinkas was one of the painters who were capable of following the contemporary artistic styles, such as realism, and as such he holds an important position in the history of our culture.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-87799-60-4
Počet stran knihy
130
Název nakladatele
Alšova jihočeská galerie
Místo vydání
Hluboká nad Vltavou
Kód UT WoS knihy
—