Tajemství materiálů v dílně Mistra Třeboňského oltáře
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F17%3AN0000056" target="_blank" >RIV/00023281:_____/17:N0000056 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Tajemství materiálů v dílně Mistra Třeboňského oltáře
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek představuje výsledky přírodovědného průzkumu deskové malby jednoho z nejvýznam¬nějších mistrů středověku Mistra Třeboňského oltáře a jeho dílny, který proběhl v chemicko-technologické laboratoři Národní galerie v Praze. V rámci šetření byla provedena rozsáhlá identifi¬kace materiálů podložek, bylo posouzeno prove¬dení podkresby, identifikovány pigmenty, barviva a pojivové složky v podkladu a ve vrstvách malby. Na podkladových křídových vrstvách byla pro¬vedena biostratigrafická a paleoenvironmentální analýza, která charakterizovala lokality křídových ložisek. Mikro-vzorky z malby byly analyzovány metodou optické mikroskopie, spektrální analýza prvkového složení byla provedena na skenovacím elektronovém mikroskopu s energiově-disperzním Rtg detektorem. Mikro-Ramanova spektroskopie byla užita k posouzení chemické struktury pig¬mentů. Kromě klasických pigmentů běžně užíva¬ných v malbě jako je olovnatá běloba, červený lak, rumělka, suřík, okry, zelené pigmenty na bázi mědi a uhlíkaté černě byla ověřena a potvrzena i struk¬tura olovnato-cíničité žlutě typu II, indiga a lapisu lazuli. Mezi nejvýznamnější přínosy provedeného materiálového průzkumu patří doklady o širokém rejstříku technik pokovení, což zahrnuje jak pod¬klady pod pokovení, tak samotné materiály kovo¬vých fólií. Na dílech Mistra Třeboňského oltáře byl identifikován i černý poliment. Zlacení na černý poliment je poměrně vzácný způsob techniky na české deskové malbě 14. století. Ve vrstvách plát¬kového pokovení bylo identifikováno stříbro, zla¬to i cvišgold (zwishgold). Cílem přírodovědného průzkumu bylo prohloubit materiálové znalosti, které mohou být korektivem při interpretaci tech¬niky malby. Získané poznatky jsou zhodnocením výtvarných materiálů používaných v dílně Mistra Třeboňského oltáře.
Název v anglickém jazyce
The Secret of Materials used by Master of the Třeboň Altarpiece and his Workshop
Popis výsledku anglicky
The contribution presents results of a natural-scientific investigation of a panel painting by one of the most prominent masters of the Mid¬dle Ages, Master of the Třeboň Altarpiece and his workshop. The investigation took place in the la¬boratory of the National Gallery in Prague. Within the research, an extensive identifica¬tion of support materials was accomplished; the execution of the sketch drawing was assessed, pigments, paints and binders of the ground as well as of the paint layers were identified. An extensive biostratigraphic and paleoenvironmen¬tal analyses of the underpaint chalk layers were carried out, which characterized the areas of chalk deposits. Micro samples of the painting were analysed by means of optical microscopy, spectral analysis of the element composition was carried out with the use of electron microscope with the energy-dispersive x-ray detector. Micro Raman spectroscopy was used to assess the chemical structure of pigments. Besides common pig¬ments widely used in painting such as lead white, lacquer red, vermilion, red lead, ochres, copper -based green pigments and carbon black, it was identified and proved that also structures of lead-tin yellow of type II, indigo and lapis lazuli were present. Evidence of a wide range of metal-plating techniques is one of the greatest contributions of the accomplished investigation. It includes sup¬ports for metal-plating as well as the materials of metal foils themselves. Black poliment was also identified on the works of Master of the Třeboň Altarpiece. Gilding a black poliment layer me¬ans quite a rare technique found on Czech panel paintings of 14th century. In the layers of leave metal-plating silver, gold and zwishgold were tra¬ced. The aim of the investigation was to deepen knowledge of materials, which might be a correc¬tive measure when interpreting painting tech¬niques. The findings gained assess the materials used by the workshop of Master of the Třeboň Altarpiece.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Restaurování a ochrana uměleckých děl – Konzervace a restaurování malby a polychromie
ISBN
978-80-905924-3-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
28-40
Název nakladatele
Arte-fakt, sdružení pro ochranu památek, z.s.
Místo vydání
Litomyšl
Místo konání akce
Galerie Středočeského kraje, Kutná Hora
Datum konání akce
30. 11. 2017
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—