Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Tajemství materiálů v dílně Mistra Třeboňského oltáře

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F17%3AN0000056" target="_blank" >RIV/00023281:_____/17:N0000056 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Tajemství materiálů v dílně Mistra Třeboňského oltáře

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek představuje výsledky přírodovědného průzkumu deskové malby jednoho z nejvýznam¬nějších mistrů středověku Mistra Třeboňského oltáře a jeho dílny, který proběhl v chemicko-technologické laboratoři Národní galerie v Praze. V rámci šetření byla provedena rozsáhlá identifi¬kace materiálů podložek, bylo posouzeno prove¬dení podkresby, identifikovány pigmenty, barviva a pojivové složky v podkladu a ve vrstvách malby. Na podkladových křídových vrstvách byla pro¬vedena biostratigrafická a paleoenvironmentální analýza, která charakterizovala lokality křídových ložisek. Mikro-vzorky z malby byly analyzovány metodou optické mikroskopie, spektrální analýza prvkového složení byla provedena na skenovacím elektronovém mikroskopu s energiově-disperzním Rtg detektorem. Mikro-Ramanova spektroskopie byla užita k posouzení chemické struktury pig¬mentů. Kromě klasických pigmentů běžně užíva¬ných v malbě jako je olovnatá běloba, červený lak, rumělka, suřík, okry, zelené pigmenty na bázi mědi a uhlíkaté černě byla ověřena a potvrzena i struk¬tura olovnato-cíničité žlutě typu II, indiga a lapisu lazuli. Mezi nejvýznamnější přínosy provedeného materiálového průzkumu patří doklady o širokém rejstříku technik pokovení, což zahrnuje jak pod¬klady pod pokovení, tak samotné materiály kovo¬vých fólií. Na dílech Mistra Třeboňského oltáře byl identifikován i černý poliment. Zlacení na černý poliment je poměrně vzácný způsob techniky na české deskové malbě 14. století. Ve vrstvách plát¬kového pokovení bylo identifikováno stříbro, zla¬to i cvišgold (zwishgold). Cílem přírodovědného průzkumu bylo prohloubit materiálové znalosti, které mohou být korektivem při interpretaci tech¬niky malby. Získané poznatky jsou zhodnocením výtvarných materiálů používaných v dílně Mistra Třeboňského oltáře.

  • Název v anglickém jazyce

    The Secret of Materials used by Master of the Třeboň Altarpiece and his Workshop

  • Popis výsledku anglicky

    The contribution presents results of a natural-scientific investigation of a panel painting by one of the most prominent masters of the Mid¬dle Ages, Master of the Třeboň Altarpiece and his workshop. The investigation took place in the la¬boratory of the National Gallery in Prague. Within the research, an extensive identifica¬tion of support materials was accomplished; the execution of the sketch drawing was assessed, pigments, paints and binders of the ground as well as of the paint layers were identified. An extensive biostratigraphic and paleoenvironmen¬tal analyses of the underpaint chalk layers were carried out, which characterized the areas of chalk deposits. Micro samples of the painting were analysed by means of optical microscopy, spectral analysis of the element composition was carried out with the use of electron microscope with the energy-dispersive x-ray detector. Micro Raman spectroscopy was used to assess the chemical structure of pigments. Besides common pig¬ments widely used in painting such as lead white, lacquer red, vermilion, red lead, ochres, copper -based green pigments and carbon black, it was identified and proved that also structures of lead-tin yellow of type II, indigo and lapis lazuli were present. Evidence of a wide range of metal-plating techniques is one of the greatest contributions of the accomplished investigation. It includes sup¬ports for metal-plating as well as the materials of metal foils themselves. Black poliment was also identified on the works of Master of the Třeboň Altarpiece. Gilding a black poliment layer me¬ans quite a rare technique found on Czech panel paintings of 14th century. In the layers of leave metal-plating silver, gold and zwishgold were tra¬ced. The aim of the investigation was to deepen knowledge of materials, which might be a correc¬tive measure when interpreting painting tech¬niques. The findings gained assess the materials used by the workshop of Master of the Třeboň Altarpiece.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Restaurování a ochrana uměleckých děl – Konzervace a restaurování malby a polychromie

  • ISBN

    978-80-905924-3-8

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    28-40

  • Název nakladatele

    Arte-fakt, sdružení pro ochranu památek, z.s.

  • Místo vydání

    Litomyšl

  • Místo konání akce

    Galerie Středočeského kraje, Kutná Hora

  • Datum konání akce

    30. 11. 2017

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku