Výstavy Renata Guttusa a proměny jeho recepce v socialistickém Československu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F18%3AN0000104" target="_blank" >RIV/00023281:_____/18:N0000104 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výstavy Renata Guttusa a proměny jeho recepce v socialistickém Československu
Popis výsledku v původním jazyce
Jedním z fenoménů kulturní politiky socialistického Československa byl zájem o komunistické umělce ze západních zemí. Tento zájem býval proměnlivý v závislosti na dobové situaci. K těm, o kterých bylo udržováno povědomí po delší dobu, patřil malíř Renato Guttuso, řazený převážně do italského neorealismu. Guttuso již ve svých 29 letech vstoupil do Italské komunistické strany (IKS). Po druhé světové válce se stal aktivním funkcionářem, od roku 1976 dokonce působil v senátu. Jako úspěšný malíř a teoretik umění se zařadil mezi nejvýraznější postavy italské levicové kulturní scény. Guttusovo dílo bylo v Československu poprvé vystaveno v roce 1949 v rámci kolektivní výstavy italské grafiky. Ještě téhož roku proběhla výstava Mladé italské malířství, jejíž vernisáže v Praze se osobně zúčastnil a navázal tak přímé kontakty s československými kulturními kruhy. V následujících letech se v Praze uskutečnily celkem čtyři jeho monografické výstavy — v roce 1954 ve výstavní síni Mánes, v letech 1968, 1973 a 1979 v Národní galerii.
Název v anglickém jazyce
Exhibitions of Renato Guttuso and Changes in the Perception of His Art in Socialist Czechoslovakia
Popis výsledku anglicky
One of the features of the Socialist Czechoslovakia’s cultural policy was its interest in Communist artists from Western countries. This interest tended to change depending on the political situation at the time. Renato Guttuso, regarded chiefly as an exponent of Italian Neo-Realism in painting, was acknowledged in Czechoslovakia over a fairly long period. At the age of 29, Guttuso joined the Italian Communist Party (Partito Comunista Italiano — PCI). After World War II he became an active party functionary, in 1976 he was even a PCI member of the Italian Senate. As a successful painter and art theorist he is recognized as a highly influential figure of the Italian Left-wing cultural scene. Guttuso’s work was first exhibited in Czechoslovakia in 1949 as part of the collective exhibition of Italian graphic art. That same year, an exhibition titled Young Italian Painting took place; Guttuso personally attended its grand opening in Prague, thus establishing direct contacts with the Czechoslovak cultural circles. In the following years, a total of four monograph exhibitions of his artwork were staged in Prague — in 1954 in the Mánes art gallery, and in 1968, 1973 and 1979 in the National Gallery.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Bulletin of the National Gallery Prague
ISSN
0862-8912
e-ISSN
—
Svazek periodika
28 (2018)
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
130-143, 230-239
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—