Cândido Portinari (1903–1962) v Československu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F18%3A73592038" target="_blank" >RIV/61989592:15210/18:73592038 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Cândido Portinari (1903–1962) v Československu
Popis výsledku v původním jazyce
Brazilské umění začalo pronikat do českých výstavních síní záhy po druhé světové válce, poprvé v r. 1947. V 50. letech proběhla v síni Hollar výstava brazilské, politicky motivované, ale umělecky kvalitní grafiky. V oné době v Československu žil v emigraci spisovatel Jorge Amado, v rámci podpory levicových umělců, byl r. 1960 pozván také malíř Cândido Portinari, jemuž ČSR zorganizovala výstavu Bratislavě, Brně a Praze Některé tehdy zakoupené některé obrazy byly časem získány do sbírek Národní galerie v Praze. Výstava Cândida Portinariho, nejproslulejšího brazilského malíře 20. století, představuje nepochybně největší brazilskou akci během komunistického režimu v ČSR. Když umělec zemřel, objevil se nekrolog, v němž se zdůrazňovalo, že …jako autor nástěnných fresek Válka a mír pro budovu Spojených národů zhotovil jedno z nejvýznamnějších děl, v němž se smysl pro aktuální tematiku pojí s novátorskou výtvarnou formou. Dnes Národní galerie v Praze vlastní tři Portinariho obrazy ze čtyřicátých let: Draci, 1941, Matka s dítětem, 1947, a Kovboj/Honák dobytka, 1947; tvoří součást trvalé instalace Národní galerie a přispívají tak k bohatšímu rozvrstvení sbírek, směřujícímu do jižní Ameriky spolu s obrazem Chilana Sebastián Matta Echauren.
Název v anglickém jazyce
Cândido Portinari (1903–1962) in Czechoslovakia
Popis výsledku anglicky
The Brazilian art started to penetrate in Czech galleries after the Second World War, the first time in 1947. In the years 50ties was organized an exhibition of Brazilian prints, motivated politically, but of artistic quality in the Gallery Hollar of Prague. In that époque lived in Czechoslovakia as emigrant the writer Jorge Amado, in the frame of the aid to political left artists; in 1960 was invited to Czechoslovakia the painter Cândido Portinari, member of the Communist party of Brazil; organizing him exhibitions at Bratislava, Brno and Prague. Some of the pictures acquired then passed by the time to the collections of the National Gallery at Prague. The exhibition of Cândido Portinari, the most known Brazilian painter of the 20th C., represents without any doubt the most greatest Brazilian action during the communist era in Czechoslovakia. When the artist dead, was published an obituary, in which was emphasized that …as author of frescoes War and Peace for the building of the ONU, he created one of the most important works, in what the sense for an actual theme is unified to an innovating artistic form”. Today, the National Gallery of Prague has in possession three paintings of Portinari from the 40ths: Kites, 1941, Mother with child, 1947, and Cowboy, 1947; they are installed in the permanent exhibition and makes more rich the diversity of the collection, spetially of South America, as the Chilean Sebastián Matta Echauren.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Brazílie v souvislostech
ISBN
978-80-7465-306-3
ISSN
—
e-ISSN
neuvedeno
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
341-355
Název nakladatele
Nakladatelství Pavel Mervart
Místo vydání
Červený Kostelec
Místo konání akce
Filozofická fakulta, Univerzita Karlova, Praha
Datum konání akce
29. 5. 2017
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—