Zapomenutý sochař Vladimír Astl a jeho inspirační podněty
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F19%3AN0000007" target="_blank" >RIV/00023281:_____/19:N0000007 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.ngprague.cz/bulletin-narodni-galerie-v-praze" target="_blank" >https://www.ngprague.cz/bulletin-narodni-galerie-v-praze</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zapomenutý sochař Vladimír Astl a jeho inspirační podněty
Popis výsledku v původním jazyce
Český sochař Vladimír Astl byl v jistých etapách svého života považován za etablovaného umělce sociálního žánru a jeho dílo z let 1905–1910, dosud poměrně opomíjené, tvoří v této souvislosti zajímavý dovětek k dobové sochařské produkci. Přelom 19. a 20. století přinesl s proměnou společenských podmínek a všeobecného estetického cítění i sociální témata, jež se dokonce stala na První dělnické výstavě (1902) cílenou strategií k dosažení vysoké návštěvnosti. Zájem o život pracujících lidí se promítl také do tvorby Vladimíra Astla. I přes své ambice a touhu po uznání se ovšem sochař nedostal do hlavního okruhu mladší, postmyslbekovské sochařské generace. Tento článek si proto klade za cíl ukázat návaznosti, z nichž Astlovo dílo vzešlo, a přinést objasnění Astlovy úlohy v kontextu českého sochařství obecně. Starší vzory hledané v tvorbě Maxmiliána Švabinského nebo Hanuše Schwaigera navedly Vladimíra Astla ke vzniku realisticky provedené plastiky Stará žena (1905), obdiv k tvorbě Ladislava Šalouna se nezapře v pečlivě modelovaném díle Žízeň (1905), zatímco Dvojportrét hochů (1908) navazuje na archetypální znázornění dětských podobizen.
Název v anglickém jazyce
Forgotten Sculptor Vladimír Astl and His Inspirations
Popis výsledku anglicky
In certain periods of his life, Czech sculptor Vladimír Astl was considered an established social realist artist, and his work from 1905–1910, so far relatively overlooked, represents an interesting supplement to then contemporary sculpture production. With a transformation of social circumstances and aesthetic sensibilities, the turn of the 19th and 20th centuries raised interest in social themes, which became the subject of the First Workers’ Exhibition (1902) in a deliberate strategy to achieve the highest possible turnout. An interest in working people can also be found in the work of Vladimír Astl. However, despite his ambition and desire for recognition, the artist never belonged to the main circle of the younger, post-Myslbek generation of sculptors. This article aims to demonstrate the connections that shaped Astl’s art and elucidate Astl’s role within the context of Czech sculpture in general. Earlier inspirations Astl sought in the work of Maxmilián Švabinský or Hanuš Schwaiger aided him in creating the realistic sculpture Old Woman (1905), an admiration for the work of Ladislav Šaloun is noticeable in his carefully modelled work Thirst (1905), while his Portrait of Two Boys (1908) joins the tradition of archetypal children’s portraiture.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Bulletin of the National Gallery of Prague
ISSN
0862-8912
e-ISSN
—
Svazek periodika
2019
Číslo periodika v rámci svazku
29
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
29-39, 85-90
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—