Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dynamická kresba : Taneční a pohybové studie Josefa Mařatky a Jana Štursy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F24%3AN0000024" target="_blank" >RIV/00023281:_____/24:N0000024 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Dynamická kresba : Taneční a pohybové studie Josefa Mařatky a Jana Štursy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Zobrazení tance bylo pro moderní sochaře příležitostí, jak zachytit ve výtvarném díle tělo v pohybu. Po příkladu Augusta Rodina, který do sochařství uvedl kresbu podle volně se pohybujícího modelu, čeští sochaři Josef Mařatka a Jan Štursa zobrazovali tanec v pohotových náčrtech a následně také v sochařských dílech. Článek přibližuje kontext vzniku jednotlivých děl, představuje tanečnice, které umělci ve svých dílech zobrazovali (Carmen Damedoz, Ruth Saint-Denis, Olga Gzovská, Sulamit Rahu), a poukazuje na roli tanečního historika a teoretika Emanuela Siblíka jako inciátora zájmu o tanec u moderních umělců.

  • Název v anglickém jazyce

    Dynamic Drawing : Dance and Movement Studies by Josef Mařatka and Jan Štursa

  • Popis výsledku anglicky

    The depiction of dance was an opportunity for modern sculptors to capture the body in motion in a work of art. Following the example of Auguste Rodin, who introduced drawing from a freely moving model into sculpture, Czech sculptors Josef Mařatka and Jan Štursa represented dance in spontaneous sketches and then in sculptural works. The article presents the context of the creation of each work, introduces the dancers whom the artists depicted in their works (Carmen Damedoz, Ruth Saint-Denis, Olga Gzovská, Sulamit Rahu), and points to the role of dance historian and theorist Emanuel Siblík as an initiator of interest in dance among modern artists.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Ars linearis

  • ISSN

    2464-5273

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    XIV

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2024

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    66-79, 114-119

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus