Proporce hodné napodobování. Antinoos Belvederský a Johann Georg Schauberger
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F21%3A00119700" target="_blank" >RIV/00216224:14210/21:00119700 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Proporce hodné napodobování. Antinoos Belvederský a Johann Georg Schauberger
Popis výsledku v původním jazyce
Studie je věnována drobnému plastickému ztvárnění klasické antické sochy Antioóa Belvederského v díle předního středoevropského sochaře Johanna Georga Schubergera (kolem 1700–1744). Autor zkoumá různé způsoby vyobrazení klasického vzoru a jeho proměňující se roli a význam v uměleckém světě období raného novověku a vysvětluje povahu jeho recepce ve středoevropském umění od 16. do 18. století. Pokouší se porovnat autentické zprávy o umělcově vzdělání a tvůrčí praxi s tím, jak byly o něco později jeho mladšími současníky interpretovány jeho význam a role ve středoevropských dějinách umění. Dobový význam Antinoóa Belvederského coby východiska uměleckých cvičení a studia podle antiky, vzoru dokonalých proporcí, ztělesnění raně novověkého akademického ideálu a symbolu vznešeného statutu umělecké tvorby pak autor interpretuje nikoliv jako narativ o souboru konkrétních mentálních událostí v sochařově mysli, ale spíše jako analytický popis vztahu obrazu k specifickým okolnostem, které doprovázely jeho vznik.
Název v anglickém jazyce
Proportions Worthy of Emulation. Belvedere Antinous and Johann Georg Schauberger
Popis výsledku anglicky
The study is devoted to the small-scale sculptural representation of the classical statue of Belvedere Antinous in the work of the leading Central European sculptor Johann Georg Schuberger (c. 1700–1744). The author explores the various ways of depicting this classical model and its changing role and significance in the art world of the early modern period, explaining the nature of its reception in Central European art from the 16th to the 18th century. The text compares authentic accounts of the artist’s training and practice with how his younger contemporaries later interpreted his prominence and role in Central European art history. The contemporary significance of Belvedere Antinous as a basis for artistic exercises and studies after antiquity, a model of perfect proportions, an embodiment of the early modern academic ideal and a symbol of the exalted status of artistic creation, is further interpreted by the author, not as a narrative of a historical set of particular mental events in the sculptor’s mind but rather as an analytical description of the relation of the image to its identifiable circumstances.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA20-09541S" target="_blank" >GA20-09541S: Dějiny umění na Moravě: Morava v dějinách umění</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Od dějin umění k uměleckému dílu : Cesty k porozumění vizuální kultuře
ISBN
9788021099937
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
193-212
Počet stran knihy
662
Název nakladatele
Books & Pipes ve spolupráci s Masarykovou univerzitou
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS kapitoly
—