„Málokdy namalujete krajinu, kterou bych nechtěl mít.“ Leo Stein a Othon Coubine – zpráva o přátelství malíře a sběratele
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F20%3AN0000022" target="_blank" >RIV/00023281:_____/20:N0000022 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.ngprague.cz/o-nas/bulletin-ngp" target="_blank" >https://www.ngprague.cz/o-nas/bulletin-ngp</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
„Málokdy namalujete krajinu, kterou bych nechtěl mít.“ Leo Stein a Othon Coubine – zpráva o přátelství malíře a sběratele
Popis výsledku v původním jazyce
Sourozenci Leo a Gertruda Steinovi patřili k nejvýznamnějším sběratelům soudobého umění v předválečné Paříži. Byli mezi prvními, kdo poznali význam raných děl Pabla Picassa, Henriho Matisse a dalších moderních malířů. Jejich pařížská adresa se stala místem zásadních setkání, ať už mezi americkými a evropskými umělci, francouzskými malíři mezi sebou, výtvarníků s obchodníky či sběrateli. Jejich přínos modernímu umění je v tomto směru nesporný. Poté, co se v roce 1913–1914 rozešli a Leo se odstěhoval, v tomto trendu pokračovala Gertruda, zatímco Leo se zaměřil na klasičtější tvorbu Augusta Renoira a postupně se sbíráním umění zcela přestal. Vrátil se k němu až v druhé polovině dvacátých let, kdy objevil neoklasicistní tvorbu česko‑francouzského malíře Othona Coubina (Otakara Kubína).
Název v anglickém jazyce
“You hardly ever paint a landscape that I would not like to have.” Leo Stein and Othon Coubine—A Report on the Friendship Between the Painter and the Collector
Popis výsledku anglicky
The siblings Leo and Gertrude Stein were two of the most prominent collectors of contemporary art in Paris before the First World War. They were among the first to recognise the significance of the early works of Pablo Picasso, Henri Matisse, and other modern painters. Their Paris address was the scene of meetings of fundamental importance, whether of American and European artists, of French painters between themselves, or of artists and dealers or collectors. Their contribution to modern art in this respect is undisputed. After they went their separate ways in 1913–1914 and Leo moved out, Gertrude continued in the same direction, while Leo concentrated on the more classical work of Auguste Renoir and eventually stopped collecting art altogether. He did not return to it until the second half of the 1920s, when he discovered the Neo- Classicist work of the Franco-Czech painter Othon Coubine (Otakar Kubín).
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Bulletin of the National Gallery in Prague
ISSN
0862-8912
e-ISSN
—
Svazek periodika
2020
Číslo periodika v rámci svazku
30
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
183-188, 76-85
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—