Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Klasické akty známkou modernity? Kresby japonského Pařížana Foujity ve sbírce Národní galerie v Praze

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F23%3AN0000028" target="_blank" >RIV/00023281:_____/23:N0000028 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Klasické akty známkou modernity? Kresby japonského Pařížana Foujity ve sbírce Národní galerie v Praze

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Ve sbírkách Národní galerie v Praze se nachází dvě kresby japonsko-francouzského malíře Cuguharua Fudžity z roku 1929. Jedná se o dva ženské akty kreslené tužkou a grafitem na papíře. Do sbírek tehdejší Moderní galerie se dostaly jako součást daru japonského mecenáše Džiróhačiho Sacumy v návaznosti na jeho návštěvu Prahy a zorganizování výstavy japonského umění v Krasoumné jednotě. Velkorysý dar obsahoval díla umělců tradiční japonské malby, ale také současných japonských malířů žijících ve Francii. Mimořádné popularitě se mezi nimi těšil Fudžita, který získal v Paříži dvacátých let 20. století auru bohémského umělce na Montparnassu. Přátelil se s mnoha malíři Pařížské školy, ale také se Sacumou, který podporoval jeho tvorbu. Není divu, že získal zakázku na výzdobu Japonského domu, založeného a financovaného Sacumou v nově vznikajícím Cité internationale universitaire de Paris. Příspěvek představuje Fudžitovy kresby v kontextu jeho tvorby a jejich vztah k významné pařížské realizaci.

  • Název v anglickém jazyce

    Classical Nudes as a Sign of Modernity? The Drawings of the Japanese Parisian Foujita in the Collection of the National Gallery in Prague

  • Popis výsledku anglicky

    The National Gallery in Prague’s collections include two drawings made in 1929 by the Japanese-French painter Tsuguharu Foujita, specifically two female nudes rendered in pencil and graphite on paper. They found their way into the collections of what was then the Modern Gallery as part of a gift made by the Japanese benefactor Jirohachi Satsuma in connection with his visit to Prague and the organisation of an exhibition of Japanese art at the Krasoumná jednota (Fine Arts Association). His generous gift included both works of traditional Japanese painting and those by contemporary Japanese painters living in France. Of the latter group, Foujita, who in 1920s Paris gained the aura of a bohemian artist in Montparnasse, was extraordinarily popular. He was friends with many painters of the Parisian school but also with Satsuma, who supported his artistic work. It is of no surprise that he received a commission to decorate the House of Culture of Japan (Maison du Japon) in the newly established university quarter in Paris (Cité internationale universitaire de Paris). The article presents Foujita’s drawings within the context of his oeuvre and how they are related to important artworks realised in Paris.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Ars linearis

  • ISSN

    2464-5273

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    XIII

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2023

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    45-53, 89-93

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus