Krásné madony ze Salcburku: Litý kamen kolem 1400
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F20%3AN0000031" target="_blank" >RIV/00023281:_____/20:N0000031 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Krásné madony ze Salcburku: Litý kamen kolem 1400
Popis výsledku v původním jazyce
Krása jako vnější znak, ale i nositel teologických významů stála u zrodu pojmu „krásný sloh“. Termín vystihuje specifickou podobu uměleckých děl z období kolem roku 1400. Působivé je zejména ztvárnění dvou mariánských témat – Madony a Piety. Zatímco v Praze a v Čechách sochaři a zadavatelé děl dávali přednost mimořádně jemnému vápenci těženému v okolí Prahy, v Salcburku se vzhledem k nedostatku vhodného přírodního kamene vyráběla z mletého místního vápence umělá náhražka. Ve velkém množství pak v Salcburku vznikaly z tohoto umělého litého kamene Krásné madony, piety a světci. Jejich tvůrci často vycházeli z pražských typů a vzorů a zhotovili dnes velice rozptýlenou skupinu děl vysoké kvality. Výstava představuje kolem dvaceti stěžejních děl salcburského krásného, z nichž některé byly objeveny teprve v posledních letech, některé jsou představeny vůbec poprvé, jiné jsou prvně prezentované společně s díly, která k nim mají nejblíže. V Čechách je takto početný soubor krásnoslohých děl z litého kamene salcburské provenience vystaven vůbec poprvé. Uspořádání výstavy v prostorách galerijní expozice zároveň nabízí mimořádnou příležitost srovnání salcburských děl s krásnoslohými díly z českých zemí.
Název v anglickém jazyce
Beautiful Madonnas: Cast Stone around 1400
Popis výsledku anglicky
Beauty as an external characteristic, but also as a bearer of theological meanings, stood at the inception of the concept of “The Beautiful Style”. The term captures the specific appearance of artworks dating from c. 1400. The visual renderings of two Marian themes – the Madonna and the Pietà – are especially compelling. Whereas in Prague and Bohemia, sculptors and clients preferred the extraordinarily fine limestone that was extracted in the environs of Prague, in Salzburg – due to the lack of suitable natural stone – an artificial substitute was made of local ground limestone. Sculptures of Beautiful Madonnas, Pietàs and saints were then produced in great numbers from this artificial cast stone in Salzburg. Their creators often drew on the Prague types and models, and fashioned what is today a widely dispersed group of high-quality works. The exhibition displays sometwenty major artworks in the Beautiful style of Salzburg type some of which were discovered only in the recent years. Some are presented for the first time, others are shown side by side with the works most closely related with them. Their charm and beauty, but also iconographic differences, seeming naturalness and stylization of these sculptures offer a rare aesthetic experience.
Klasifikace
Druh
E<sub>krit</sub> - Výstava s kritickým katalogem
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Místo konání akce
Národní galerie v Praze, Anežský klášter
Stát konání akce
CZ - Česká republika
Datum zahájení akce
—
Datum ukončení akce
—
Celkový počet účastníků
12
Počet zahraničních účastníků
10
Typ akce podle státní přísl. účastníků
EUR - Evropská akce