Madona z Hallstattu: nová zjištění k akvizici a průzkumu polychromie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F20%3AN0000034" target="_blank" >RIV/00023281:_____/20:N0000034 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.ngprague.cz/o-nas/bulletin-ngp" target="_blank" >https://www.ngprague.cz/o-nas/bulletin-ngp</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Madona z Hallstattu: nová zjištění k akvizici a průzkumu polychromie
Popis výsledku v původním jazyce
Téma příspěvku vychází z potřeby šířeji textově a obrazově komentovat výsledky nedávného monografického studia Madony z Hallstattu (Salcburk, kolem 1400, litý kámen, Národní galerie v Praze, inv. č. P 226) – mimořádně významného díla salcburské provenience ze sbírek Národní galerie v Praze (NGP). Madona z Hallstattu je součástí dlouhodobých instalací Národní galerie v Praze (a jejích předchůdkyň) od nákupu ve dvacátých letech 20. století. S ohledem na její mimořádnou kvalitu a materiál byla jedním ze stěžejních exponátů nedávné česko‑rakouské výstavy Krásné Madony ze Salcburku. Litý kámen kolem 1400, věnované dílům z litého kamene, fenoménu krásnoslohého sochařství salcburské oblasti. Výstava byla uspořádána v Muzeu hornictví a gotiky v Leogangu a poté v Národní galerii v Praze (2019–2020). Madona je zhotovena z litého kamene, u kterého bylo provedeno pro potřeby proběhlé výstavy petrografické zkoumání. Předkládaný mezioborový příspěvek navazuje na tyto poznatky a akcentuje zejména dva aspekty. Prvním jsou výsledky bádání v Archivu Národní galerie v Praze (ANG) v Praze dokumentující okolnosti akvizice a roli tehdejšího ředitele Vincence Kramáře při nákupu díla do státních sbírek od vídeňského starožitníka a sběratele Filipa Madla, druhým výsledky a interpretace materiálového průzkumu polychromie. Na soše lze identifikovat několik časově nesousledných vrstev polychromie a pokovení, včetně stop originální polychromie. Ty dávají tušit původní rozvrh její barevnosti. Přínosné jsou též technologické otázky provedení nejstarší vrstvy polychromie, pro něž nacházíme další komparační data nejen u kamenosochařských děl salcburské provenience z doby kolem roku 1400. Pro vzájemné porovnání a studium dílenského kontextu byly hledány srovnávací paralely na dílech stejného materiálového základu litého kamene a zejména pak na soše Madony z Bad Aussee (Salcburk, kolem 1405, Římskokatolická farnost v Bad Aussee), která vznikla ve stejném dílenském prostředí jako Madona z Hallstattu.
Název v anglickém jazyce
The Madonna of Hallstatt: New Findings About Its Acquisition and Polychromy
Popis výsledku anglicky
This article arose from the need to provide a broader commentary, both textual and visual, regarding the conclusions from recent monographic research about the Madonna of Hallstatt (Salzburg, circa 1400, cast stone, the National Gallery in Prague, inv. no. P 226)—an extraordinarily significant work of Salzburg provenance now in the collections of the National Gallery in Prague. The Madonna of Hallstatt has been included in the permanent exhibitions at the National Gallery in Prague (and its predecessors) since the time it was purchased in the 1920s. Because of its exceptionally high quality and the materials that were used, it was included in the recent Czech- Austrian exhibition Beautiful Madonnas # Salzburg. Cast Stone around 1400, which was focused on artworks made of cast stone—a phenomenon of the so-called Beautiful Style variation of International Gothic sculpture from the Salzburg region. The exhibition was organised first at the Mining and Gothic Museum in Leogang, and later at the National Gallery in Prague (2019–2020). The Madonna is made from cast stone which was subjected to a petrographic analysis based on the requirements for the exhibition. This article presents an interdisciplinary perspective built on previous findings and highlights two main aspects. The first consists of the results of research in the Archive of the National Gallery in Prague, which document the circumstances surrounding the acquisition of the artwork and the role the then-Director Vincenc Kramář played in the purchase of the artwork for the state collections from the Viennese antique dealer and collector Filip Madl; the second consists of the results and interpretation of the material research performed on the polychromy. Several chronologically non-consecutive polychrome layers and plating have been identified on the sculpture as well as traces of the original polychromy, which provide a hint of the original colour scheme. Technical questions that have arisen regarding the oldest polychrome layers have also been beneficial, and we are finding further comparative data to help address these in more than just other stone sculpture works of Salzburg provenance from the period around 1400. In order to compare and study the workshop context, comparative parallels were ought in artworks made of the same cast stone material, particularly the sculpture the Madonna of Bad Aussee (Salzburg, circa 1405, Roman Catholic Parish in Bad Aussee), which was made in the same workshop environment as the Madonna of Hallstatt.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/DG18P02OVV006" target="_blank" >DG18P02OVV006: Mobilní zařízení pro zobrazování a analýzu vrstevnaté malby a polychromie děl starého umění</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Bulletin of the National Gallery in Prague
ISSN
0862-8912
e-ISSN
—
Svazek periodika
2020
Číslo periodika v rámci svazku
30
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
45
Strana od-do
32-58, 157-172
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—