Binding Media in Tempera Paintings by Czech Landscape Painters at the End of the 19th Century
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F20%3AN0000043" target="_blank" >RIV/00023281:_____/20:N0000043 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.iiconservation.org/content/icar-international-journal-young-conservators-and-restorers-works-art-journal-students-and" target="_blank" >https://www.iiconservation.org/content/icar-international-journal-young-conservators-and-restorers-works-art-journal-students-and</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Binding Media in Tempera Paintings by Czech Landscape Painters at the End of the 19th Century
Popis výsledku v původním jazyce
This research aims to address the question of whether Czech artists from Julius Mařák's Studio in Prague prepared their colours themselves or whether they used tube paints available on the market. Our further objective was to find out whether the self-prepared paints had any impact on the processes of degradation in these artists' works. Using various analytical techniques, we carried out a comparative survey on selected artworks by Antonín Slavíček, Otakar Lebeda, and Antonín Hudeček in the collection of the National Gallery Prague. The experimental analyses showed that the artists used paints composed of a broad variety of proteins, polysaccharides, oils, and resins, a material diversity uncharacteristic of factory-made paint patents.
Název v anglickém jazyce
Binding Media in Tempera Paintings by Czech Landscape Painters at the End of the 19th Century
Popis výsledku anglicky
This research aims to address the question of whether Czech artists from Julius Mařák's Studio in Prague prepared their colours themselves or whether they used tube paints available on the market. Our further objective was to find out whether the self-prepared paints had any impact on the processes of degradation in these artists' works. Using various analytical techniques, we carried out a comparative survey on selected artworks by Antonín Slavíček, Otakar Lebeda, and Antonín Hudeček in the collection of the National Gallery Prague. The experimental analyses showed that the artists used paints composed of a broad variety of proteins, polysaccharides, oils, and resins, a material diversity uncharacteristic of factory-made paint patents.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/VI20172020050" target="_blank" >VI20172020050: Komplexní instrumentální metodika pro posuzování pravosti výtvarných děl, databáze materiálů barevných vrstev 20. století</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
ICAR-International Journal of Young Conservators and Restorers of Works of Art
ISSN
2544-0357
e-ISSN
—
Svazek periodika
Vol. 3
Číslo periodika v rámci svazku
2019
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
7-19
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—