Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Tempera techniques used by Czech landscape painters at the end of the 19th century

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461446%3A52810%2F18%3AN0000035" target="_blank" >RIV/60461446:52810/18:N0000035 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.doernerinstitut.de/tempera_2018/downloads/Tempera_Painting_1800_1950_128dpi.pdf" target="_blank" >http://www.doernerinstitut.de/tempera_2018/downloads/Tempera_Painting_1800_1950_128dpi.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Tempera techniques used by Czech landscape painters at the end of the 19th century

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The present study is part of a three-year comprehensive project aiming above all to find out whether the differences in paint compositions—namely binding media and pigments, as well as the number of paint layers and the system of layering—could help explain why degradative processes are less pronounced in tempera techniques. Historical sources show that, at the end of 19th century, Bohemian painters experimented with painting techniques and technologies. Of special interest to the present project is the relatively unknown syntonos tempera technique, used by the students of Mařák´s plein-air landscape painting studio at the Academy of Fine Arts in Prague. For the purposes of our research, we selected works by the most important painters from the above-mentioned school, including Antonín Slavíček, Otakar Lebeda and Antonín Hudeček, who all frequently used this tempera technique. In cooperation with the National Gallery in Prague and private collectors, we have chosen a broad selection of paintings for both chemical analysis of paint media and conservation research.

  • Název v anglickém jazyce

    Tempera techniques used by Czech landscape painters at the end of the 19th century

  • Popis výsledku anglicky

    The present study is part of a three-year comprehensive project aiming above all to find out whether the differences in paint compositions—namely binding media and pigments, as well as the number of paint layers and the system of layering—could help explain why degradative processes are less pronounced in tempera techniques. Historical sources show that, at the end of 19th century, Bohemian painters experimented with painting techniques and technologies. Of special interest to the present project is the relatively unknown syntonos tempera technique, used by the students of Mařák´s plein-air landscape painting studio at the Academy of Fine Arts in Prague. For the purposes of our research, we selected works by the most important painters from the above-mentioned school, including Antonín Slavíček, Otakar Lebeda and Antonín Hudeček, who all frequently used this tempera technique. In cooperation with the National Gallery in Prague and private collectors, we have chosen a broad selection of paintings for both chemical analysis of paint media and conservation research.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů