Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F21%3AN0000003" target="_blank" >RIV/00023281:_____/21:N0000003 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.ngprague.cz/en/event/3061/woodcut/4821" target="_blank" >https://www.ngprague.cz/en/event/3061/woodcut/4821</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Dřevo/řez

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Výstava si klade za cíl představit málo známou uměleckou tvorbu propojující teritoria a estetické možnosti plastiky, grafiky i malby. Barevný dřevořez coby výtvarná grafická technika zažil kolem roku 1900 svou uměleckou konjunkturu. Z mezinárodního úhlu pohledu jej vnímala také pražská umělecká scéna. Na základě tvorby česko-německých umělců Walthera Klemma a Carla Thiemanna, kteří v letech 1905⁠–⁠1908 vytvořili v Praze obsáhlé a ambiciózní grafické dílo v barevném dřevořezu, výstava rozvine mezinárodní kontext středoevropské umělecké tvorby, zejména inovativní transfer estetických prvků neznající hranic a materiality výtvarného projevu. Výstava ukáže nové estetické a společenskohistorické aspekty tradičně vnímané grafické tvorby a pluralitu inspirací a uměleckých možností mezi centry i jednotlivými umělci. Východiskem je masově rozšířený secesní styl a jeho inspirace japonským dřevořezem nebo tvorbou Paula Gauguina, který hluboce zakořenil na výtvarných akademicích jak v Praze, tak zejména ve Vídni nebo v Mnichově. Proměny secesní estetiky v dřevořezu obohacované o výrazové moderní prvky, jakými byla například tvorba Edvarda Muncha doslovně citovaná Waltrem Klemmem nebo volně pojímaná v případě českého grafika Františka Koblihy, budeme sledovat v letech 1900⁠–⁠1920. Dřevořez, který stál na pomezí skulptury, grafiky a malby, originálním způsobem pak v Čechách rozvinul František Bílek nebo Josef Váchal, umělci inspirovaní navíc dřevořezem středověkým nebo lidovým. Pro Bílka se socha stane grafikou a grafika v podobě dřevěné matrice skulpturou, stejně tak jako se grafika barevného dřevořezu ovlivněná japonským zacházením s barvou může stát malbou. Od malby k dřevořezu pracoval jak Edvard Munch, tak Paul Gauguin, stejně jako Emil Orlik nebo Minka Podhajská, nebo právě Walter Klemm a Josef Váchal.

  • Název v anglickém jazyce

    Wood/cut

  • Popis výsledku anglicky

    The exhibition’s objective is to present the little-known art production that links the territories and aesthetic aims of sculpture, graphic art and painting. The colour woodcut as a printmaking technique flourished around 1900. The Prague art scene also reflected this artistic medium from an international perspective. Based on the output of the Czech-German artists Walther Klemm and Carl Thiemann, who created in 1905⁠–⁠1908 in Prague extensive and ambitious graphic work in the form of colour woodcuts, the exhibition will explore the international context of the Central European art production, especially the innovative transfer of aesthetic elements that surpass the boundaries of materiality of artistic expression. The exhibition will examine new aesthetic and socio-historical aspects of traditionally perceived graphic art, as well as the plurality of inspiration and possibilities of art between art centres and individual artists. The point of departure will be the widely disseminated Art Nouveau style and its inspiration in Japanese woodblock prints and also in the work of Paul Gauguin ⁠–⁠ a style that took deep root in art academies in Prague, and particularly in Vienna and Munich. The years 1900-1918 will be devoted to the transformation of the Art Nouveau aesthetic enriched in the woodcut medium by a modern artistic idiom, such as was the work of Edvard Munch that was closely cited in the output of Walter Klemm and loosely reflected in the works of the Czech graphic artist František Kobliha. Standing on a boundary between sculpture, graphic art and painting, the woodcut was developed in an original manner in Bohemia by František Bílek and Josef Váchal ⁠–⁠ artists who, moreover, were inspired by medieval and folk art woodcuts (Váchal’s engravings of broadside prints). For Bílek, sculpture turned into graphic art and graphic art in the form of wood matrices became sculpture, just like a colour woodblock print influenced by the Japanese approach to colour could become a painting. Artists who worked from painting to woodcut included Edvard Munch and Paul Gauguin, as well as Emil Orlik, Minka Podhajská, or Walter Klemm and Josef Váchal.

Klasifikace

  • Druh

    E<sub>krit</sub> - Výstava s kritickým katalogem

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Místo konání akce

    Praha, Veletržní palác

  • Stát konání akce

    CZ - Česká republika

  • Datum zahájení akce

  • Datum ukončení akce

  • Celkový počet účastníků

    3

  • Počet zahraničních účastníků

  • Typ akce podle státní přísl. účastníků

    CST - Celostátní akce