V zahradě: Neznámá grafika Émila Bernarda z Národní galerie Praha
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F21%3AN0000017" target="_blank" >RIV/00023281:_____/21:N0000017 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
V zahradě: Neznámá grafika Émila Bernarda z Národní galerie Praha
Popis výsledku v původním jazyce
Dílo Émila Bernarda V zahradě z roku 1890 ze sbírky pražské Národní galerie patří mezi první moderní dřevořezy a významná díla francouzské grafiky 19. století. Bernard ho vytvořil v době svého působení v Pont-Aven, kdy stál spolu s Paulem Gauguinem u zrodu nového výtvarného stylu, tzv. cloisonnismu či syntetismu, v němž hrála grafika nezastupitelnou roli. Bernardův přínos k rozvoji moderního dřevořezu je jednoznačný, jeho dřevořezy z let 1888 až 1890 předcházely Gauguinovým pracím v této grafické technice. Dřevořez se pro Bernarda stal prostředkem nové umělecké syntézy, jak naznačuje souvislost grafiky V zahradě s jeho malířským dílem, konkrétně s Portrétem mé sestry Madeleine z roku 1888. Bernardův dřevořez V zahradě měl navíc vztah k českému umění, k okruhu Moderní revue, na jejíchž stránkách byl v roce 1908 publikován. V tomto výtvarně konzervativnějším prostředí byla českými literáty a umělci uznávána Bernardova pozdější tvorba v duchu klasicismu, zatímco modernost výrazu jeho raných grafických děl jimi nebyla doceněna.
Název v anglickém jazyce
In a Garden: Unknown Print by Émile Bernard from the National Gallery Prague
Popis výsledku anglicky
Émile Bernard’s 1890 artwork In a Garden from the National Gallery Prague collection is one of the first modern woodcuts and a significant exemplary work of nineteenth-century French prints. Bernard created it during his years in Pont-Aven, where he stood alongside Paul Gauguin at the birth of a new artistic style—Cloisonnism, or Synthetism, in which prints played a crucial role. Bernard’s contribution to the development of the modern woodcut is indisputable: his woodcuts dating from 1888 to 1890 preceded Gauguin’s work in terms of this particular printmaking technique. For Bernard, the woodcut became a means for a new artistic synthesis, as indicated by the connection of his print In a Garden to his paintings, namely Portrait of My Sister Madeleine from 1888. Furthermore, the woodcut In a Garden connects the artist to the Czech art scene—the circle around the Moderní revue magazine, which published Bernard’s print in 1908. In this artistically more conservative environment, it was Bernard’s later work created in the spirit of Classicism which was valued by the Czech literary and artistic circle, while the modernity of expression found in the artist’s earlier prints remained unappreciated.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Ars linearis
ISSN
2464-5273
e-ISSN
—
Svazek periodika
2021
Číslo periodika v rámci svazku
XI
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
91-97, 170-174
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—