Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

V zahradě: Neznámá grafika Émila Bernarda z Národní galerie Praha

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F21%3AN0000017" target="_blank" >RIV/00023281:_____/21:N0000017 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    V zahradě: Neznámá grafika Émila Bernarda z Národní galerie Praha

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Dílo Émila Bernarda V zahradě z roku 1890 ze sbírky pražské Národní galerie patří mezi první moderní dřevořezy a významná díla francouzské grafiky 19. století. Bernard ho vytvořil v době svého působení v Pont-Aven, kdy stál spolu s Paulem Gauguinem u zrodu nového výtvarného stylu, tzv. cloisonnismu či syntetismu, v němž hrála grafika nezastupitelnou roli. Bernardův přínos k rozvoji moderního dřevořezu je jednoznačný, jeho dřevořezy z let 1888 až 1890 předcházely Gauguinovým pracím v této grafické technice. Dřevořez se pro Bernarda stal prostředkem nové umělecké syntézy, jak naznačuje souvislost grafiky V zahradě s jeho malířským dílem, konkrétně s Portrétem mé sestry Madeleine z roku 1888. Bernardův dřevořez V zahradě měl navíc vztah k českému umění, k okruhu Moderní revue, na jejíchž stránkách byl v roce 1908 publikován. V tomto výtvarně konzervativnějším prostředí byla českými literáty a umělci uznávána Bernardova pozdější tvorba v duchu klasicismu, zatímco modernost výrazu jeho raných grafických děl jimi nebyla doceněna.

  • Název v anglickém jazyce

    In a Garden: Unknown Print by Émile Bernard from the National Gallery Prague

  • Popis výsledku anglicky

    Émile Bernard’s 1890 artwork In a Garden from the National Gallery Prague collection is one of the first modern woodcuts and a significant exemplary work of nineteenth-century French prints. Bernard created it during his years in Pont-Aven, where he stood alongside Paul Gauguin at the birth of a new artistic style—Cloisonnism, or Synthetism, in which prints played a crucial role. Bernard’s contribution to the development of the modern woodcut is indisputable: his woodcuts dating from 1888 to 1890 preceded Gauguin’s work in terms of this particular printmaking technique. For Bernard, the woodcut became a means for a new artistic synthesis, as indicated by the connection of his print In a Garden to his paintings, namely Portrait of My Sister Madeleine from 1888. Furthermore, the woodcut In a Garden connects the artist to the Czech art scene—the circle around the Moderní revue magazine, which published Bernard’s print in 1908. In this artistically more conservative environment, it was Bernard’s later work created in the spirit of Classicism which was valued by the Czech literary and artistic circle, while the modernity of expression found in the artist’s earlier prints remained unappreciated.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Ars linearis

  • ISSN

    2464-5273

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2021

  • Číslo periodika v rámci svazku

    XI

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    91-97, 170-174

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus