Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Počátky sbírky asijského umění v Národní galerii v Praze

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F21%3AN0000025" target="_blank" >RIV/00023281:_____/21:N0000025 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.ngprague.cz/o-nas/bulletin-ngp" target="_blank" >https://www.ngprague.cz/o-nas/bulletin-ngp</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Počátky sbírky asijského umění v Národní galerii v Praze

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Před sedmdesáti lety byla v Národní galerii v Praze zřízena samostatná sbírka pod názvem Oddělení orientálního umění, která dnes působí pod názvem Sbírka umění Asie. Založení sbírky podnítily především kulturně‑politické zájmy tehdejšího Československa v padesátých letech 20. století. První zárodky budoucí sbírky asijského umění se však díky sbírkotvorné aktivitě Státní sbírky starého umění a Obrazárny Společnosti vlasteneckých přátel umění začaly utvářet již ve třicátých letech 20. století. Do ustavení Národní galerie v Praze zákonem z roku 1949 tak bylo de facto ve starších fondech spravováno na 350 uměleckých předmětů asijské provenience. Tato skutečnost byla jedním z důvodů, proč bylo Výnosem Ministerstva školství, vědy a umění ze dne 16. listopadu 1951 v Národní galerii v Praze oficiálně ustaveno samostatné Oddělení orientálního umění. Tento dokument také legitimizoval poválečnou koncepci soustředit umělecký materiál asijské provenience na našem území jakožto národní kulturní dědictví ve správě státní galerijní instituce. Jednalo se především o poválečné konfiskáty soukromých sbírek a o programovou centralizaci památek ze státních fondů po roce 1948. Vedle organizovaných svozů bylo však nejpřínosnější to, že se podařilo zakoupit památky z významných soukromých sbírek, jež dokládaly živou tradici sběratelství asijského umění u nás. Velkou zásluhu na tom měl první vedoucí nově ustaveného Oddělení orientálního umění Lubor Hájek (1921—2000), od jehož narození letos uplynulo sto let. Hájek položil základ významné státní sbírce uměleckých památek Asie na našem území. Studie se zaměřuje především na ty důležité okolnosti, které ovlivnily budování sbírky asijského umění a odkaz jejího zakladatele Lubora Hájka, jenž stál v čele sbírky od jejího vzniku až do roku 1986.

  • Název v anglickém jazyce

    Origins of the Collection of Asian Art at the National Gallery in Prague

  • Popis výsledku anglicky

    Seventy years ago, a separate collection was established at the National Gallery in Prague — the Department of Oriental Art, which is today called the Collection of Asian Art. The founding of the collection was inspired by the cultural and political interests of what was then Czechoslovakia in the 1950s. However, the first seeds of the future collection of Asian art were sown in the 1930s, thanks to the acquisition activities of the State Collection of Old Art and the Picture Gallery of the Society of Patriotic Friends of the Arts. Until the establishment of the National Gallery in Prague by a legislative act in 1949, older collections administered approximately 350 art objects of Asian origin. This was one of the reasons why a separate Department of Oriental Art was officially set up at the National Gallery in Prague by the Decree of the Ministry of Education, Science, and Arts of 16 November 1951. This document also legitimised the post-war concept of keeping artefacts of Asian origin in Czechoslovakia as national cultural heritage administered by a state gallery institution. Many items were thus confiscated from private collections in the post-war period or brought in from regions as part of the post-1948 policy to centralise state collections. Apart from the organised transfers, the greatest contribution resulted from the ability to purchase artworks from significant private collections, which were proof that Asian art collecting had a lively tradition in the country. This was in no small measure thanks to Lubor Hájek (1921—2000), the first head of the newly established Department of Oriental Art, who would celebrate his 100th birthday this year. Hájek laid the foundations for this important state collection of Asian art in Czechoslovakia. This study focuses primarily on the key conditions that influenced the formation of the collection of Asian art and on the legacy of its founder, Lubor Hájek, who headed the collection from its inception until 1986.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Bulletin of the National Gallery in Prague

  • ISSN

    0862-8912

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2021

  • Číslo periodika v rámci svazku

    XXXI

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    33

  • Strana od-do

    111-143

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus