Počátky sbírky asijského umění v Národní galerii v Praze
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F21%3AN0000025" target="_blank" >RIV/00023281:_____/21:N0000025 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.ngprague.cz/o-nas/bulletin-ngp" target="_blank" >https://www.ngprague.cz/o-nas/bulletin-ngp</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Počátky sbírky asijského umění v Národní galerii v Praze
Popis výsledku v původním jazyce
Před sedmdesáti lety byla v Národní galerii v Praze zřízena samostatná sbírka pod názvem Oddělení orientálního umění, která dnes působí pod názvem Sbírka umění Asie. Založení sbírky podnítily především kulturně‑politické zájmy tehdejšího Československa v padesátých letech 20. století. První zárodky budoucí sbírky asijského umění se však díky sbírkotvorné aktivitě Státní sbírky starého umění a Obrazárny Společnosti vlasteneckých přátel umění začaly utvářet již ve třicátých letech 20. století. Do ustavení Národní galerie v Praze zákonem z roku 1949 tak bylo de facto ve starších fondech spravováno na 350 uměleckých předmětů asijské provenience. Tato skutečnost byla jedním z důvodů, proč bylo Výnosem Ministerstva školství, vědy a umění ze dne 16. listopadu 1951 v Národní galerii v Praze oficiálně ustaveno samostatné Oddělení orientálního umění. Tento dokument také legitimizoval poválečnou koncepci soustředit umělecký materiál asijské provenience na našem území jakožto národní kulturní dědictví ve správě státní galerijní instituce. Jednalo se především o poválečné konfiskáty soukromých sbírek a o programovou centralizaci památek ze státních fondů po roce 1948. Vedle organizovaných svozů bylo však nejpřínosnější to, že se podařilo zakoupit památky z významných soukromých sbírek, jež dokládaly živou tradici sběratelství asijského umění u nás. Velkou zásluhu na tom měl první vedoucí nově ustaveného Oddělení orientálního umění Lubor Hájek (1921—2000), od jehož narození letos uplynulo sto let. Hájek položil základ významné státní sbírce uměleckých památek Asie na našem území. Studie se zaměřuje především na ty důležité okolnosti, které ovlivnily budování sbírky asijského umění a odkaz jejího zakladatele Lubora Hájka, jenž stál v čele sbírky od jejího vzniku až do roku 1986.
Název v anglickém jazyce
Origins of the Collection of Asian Art at the National Gallery in Prague
Popis výsledku anglicky
Seventy years ago, a separate collection was established at the National Gallery in Prague — the Department of Oriental Art, which is today called the Collection of Asian Art. The founding of the collection was inspired by the cultural and political interests of what was then Czechoslovakia in the 1950s. However, the first seeds of the future collection of Asian art were sown in the 1930s, thanks to the acquisition activities of the State Collection of Old Art and the Picture Gallery of the Society of Patriotic Friends of the Arts. Until the establishment of the National Gallery in Prague by a legislative act in 1949, older collections administered approximately 350 art objects of Asian origin. This was one of the reasons why a separate Department of Oriental Art was officially set up at the National Gallery in Prague by the Decree of the Ministry of Education, Science, and Arts of 16 November 1951. This document also legitimised the post-war concept of keeping artefacts of Asian origin in Czechoslovakia as national cultural heritage administered by a state gallery institution. Many items were thus confiscated from private collections in the post-war period or brought in from regions as part of the post-1948 policy to centralise state collections. Apart from the organised transfers, the greatest contribution resulted from the ability to purchase artworks from significant private collections, which were proof that Asian art collecting had a lively tradition in the country. This was in no small measure thanks to Lubor Hájek (1921—2000), the first head of the newly established Department of Oriental Art, who would celebrate his 100th birthday this year. Hájek laid the foundations for this important state collection of Asian art in Czechoslovakia. This study focuses primarily on the key conditions that influenced the formation of the collection of Asian art and on the legacy of its founder, Lubor Hájek, who headed the collection from its inception until 1986.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Bulletin of the National Gallery in Prague
ISSN
0862-8912
e-ISSN
—
Svazek periodika
2021
Číslo periodika v rámci svazku
XXXI
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
33
Strana od-do
111-143
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—