Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Buddhistické umění

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F22%3AN0000024" target="_blank" >RIV/00023281:_____/22:N0000024 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://artdatabase.ngprague.cz/tematicke-celky/buddhisticke-umeni/" target="_blank" >https://artdatabase.ngprague.cz/tematicke-celky/buddhisticke-umeni/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Buddhistické umění

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Databáze představuje 166 buddhistických děl z jižní a jihovýchodní Asie, Číny, Tibetu, Mongolska a Japonska. Přináší jejich podrobný popis a údaje o sběratelské provenienci. Zároveň popíše a vysvětlí základní rysy asijských buddhistických artefaktů a jejich spojitost s myšlenkovým pozadím, v němž v jednotlivých kulturách vznikaly. V českém prostředí podnítila sběratelství buddhistických děl již na přelomu 19. a 20. století vlna zájmu o poznání myšlenkových tradic a umění asijských kultur. Umělecké předměty z Asie se následně stávaly součástí nově založených evropských muzejních sbírek i uměleckého trhu v Paříži, Vídni, Mnichově či Berlíně. Buddhistické obrazy a sochy přinášely evropskému divákovi především neobvyklý estetický a duchovní prožitek, jenž vyvolal u řady z nich touhu cestovat do Asie. Mezi nejvýznamnější české sběratele patřili Joe Hloucha, Josef Martínek a Vojtěch Chytil. Je však třeba zmínit i další sběratele, kteří působili v diplomatických a obchodních službách v Asii nebo se pohybovali v uměleckých kruzích. Nejstarší akvizice buddhistických soch a obrazů v Národní galerii pocházejí ze začátku třicátých let 20. století, kdy je od Hlouchy a Martínka zakoupil Vincenc Kramář do sbírek Státní galerie, jejíž fond spravovala od roku 1949 Národní galerie v Praze. Po založení Oddělení orientálního umění v Národní galerii v roce 1951 se asijské umění soustřeďuje v samostatné sbírce a starší akvizice sem byly převedeny.

  • Název v anglickém jazyce

    Buddhist Art

  • Popis výsledku anglicky

    The database introduces 166 Buddhist art objects of Asian provenance mainly from Southeast Asia, China, Tibet, Monogolia and Japan. It provides not only an iconographic description but also it includes the history of collections provenance. The collection of Buddhist artworks was sparked at the turn of the 20th century by a wave of interest in learning about the ideological traditions and art of Asian cultures, which introduced themselves at the international exhibitions held in European metropolises starting in the second half of the 19th century. Artistic objects from Asia subsequently became a part of newly established European museum collections and the art markets in Paris, Vienna, Munich, and Berlin. For the European viewer, Buddhist paintings and sculptures chiefly represented an unusual aesthetic and spiritual experience, which aroused the desire in many of them to travel to Asia. Although Buddhist relics were available to Czech collectors mainly in the aforementioned European cities, a number of them also acquired objects for their collections during trips to Asia. The most significant Czech collectors included Joe Hloucha, Josef Martínek, and Vojtěch Chytil, who will be introduced through brief biographical vignettes. However, mention also needs to be made of other collectors who were active in diplomatic and business circles in Asia or in artistic circles. The oldest acquisitions of Buddhist sculptures and paintings at the National Gallery originated in the collections of Joe Hloucha and Josef Martínek. Vincenc Kramář purchased them in the early 1930s for the collections of the State Gallery, which passed into the administration of the National Gallery in Prague in 1949. Since the establishment of the Department of Oriental Art at the National Gallery in 1951, Asian art has been concentrated in a separate collection there and the older acquisitions were transferred to it.

Klasifikace

  • Druh

    S<sub>db</sub> - Specializovaná veřejná databáze

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Číslo předpisu

    č.j. NG 1680/2022

  • Označení certifikačního orgánu

    MK ČR

  • Datum certifikace