Buddhistické umění
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023281%3A_____%2F22%3AN0000024" target="_blank" >RIV/00023281:_____/22:N0000024 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://artdatabase.ngprague.cz/tematicke-celky/buddhisticke-umeni/" target="_blank" >https://artdatabase.ngprague.cz/tematicke-celky/buddhisticke-umeni/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Buddhistické umění
Popis výsledku v původním jazyce
Databáze představuje 166 buddhistických děl z jižní a jihovýchodní Asie, Číny, Tibetu, Mongolska a Japonska. Přináší jejich podrobný popis a údaje o sběratelské provenienci. Zároveň popíše a vysvětlí základní rysy asijských buddhistických artefaktů a jejich spojitost s myšlenkovým pozadím, v němž v jednotlivých kulturách vznikaly. V českém prostředí podnítila sběratelství buddhistických děl již na přelomu 19. a 20. století vlna zájmu o poznání myšlenkových tradic a umění asijských kultur. Umělecké předměty z Asie se následně stávaly součástí nově založených evropských muzejních sbírek i uměleckého trhu v Paříži, Vídni, Mnichově či Berlíně. Buddhistické obrazy a sochy přinášely evropskému divákovi především neobvyklý estetický a duchovní prožitek, jenž vyvolal u řady z nich touhu cestovat do Asie. Mezi nejvýznamnější české sběratele patřili Joe Hloucha, Josef Martínek a Vojtěch Chytil. Je však třeba zmínit i další sběratele, kteří působili v diplomatických a obchodních službách v Asii nebo se pohybovali v uměleckých kruzích. Nejstarší akvizice buddhistických soch a obrazů v Národní galerii pocházejí ze začátku třicátých let 20. století, kdy je od Hlouchy a Martínka zakoupil Vincenc Kramář do sbírek Státní galerie, jejíž fond spravovala od roku 1949 Národní galerie v Praze. Po založení Oddělení orientálního umění v Národní galerii v roce 1951 se asijské umění soustřeďuje v samostatné sbírce a starší akvizice sem byly převedeny.
Název v anglickém jazyce
Buddhist Art
Popis výsledku anglicky
The database introduces 166 Buddhist art objects of Asian provenance mainly from Southeast Asia, China, Tibet, Monogolia and Japan. It provides not only an iconographic description but also it includes the history of collections provenance. The collection of Buddhist artworks was sparked at the turn of the 20th century by a wave of interest in learning about the ideological traditions and art of Asian cultures, which introduced themselves at the international exhibitions held in European metropolises starting in the second half of the 19th century. Artistic objects from Asia subsequently became a part of newly established European museum collections and the art markets in Paris, Vienna, Munich, and Berlin. For the European viewer, Buddhist paintings and sculptures chiefly represented an unusual aesthetic and spiritual experience, which aroused the desire in many of them to travel to Asia. Although Buddhist relics were available to Czech collectors mainly in the aforementioned European cities, a number of them also acquired objects for their collections during trips to Asia. The most significant Czech collectors included Joe Hloucha, Josef Martínek, and Vojtěch Chytil, who will be introduced through brief biographical vignettes. However, mention also needs to be made of other collectors who were active in diplomatic and business circles in Asia or in artistic circles. The oldest acquisitions of Buddhist sculptures and paintings at the National Gallery originated in the collections of Joe Hloucha and Josef Martínek. Vincenc Kramář purchased them in the early 1930s for the collections of the State Gallery, which passed into the administration of the National Gallery in Prague in 1949. Since the establishment of the Department of Oriental Art at the National Gallery in 1951, Asian art has been concentrated in a separate collection there and the older acquisitions were transferred to it.
Klasifikace
Druh
S<sub>db</sub> - Specializovaná veřejná databáze
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Číslo předpisu
č.j. NG 1680/2022
Označení certifikačního orgánu
MK ČR
Datum certifikace
—