První neoficiální český výškový rekord. Klement Adamec jako zalétávací pilot,
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F11%3A%230000190" target="_blank" >RIV/00023299:_____/11:#0000190 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
První neoficiální český výškový rekord. Klement Adamec jako zalétávací pilot,
Popis výsledku v původním jazyce
V době Velké války sloužilo v rakousko-uherském letectvu množství letců, pozorovatelů a mechaniků českého původu, či rodáků z Čech. Mezi ně patřil i Klement Adamec, předválečný motocyklový závodník. Působil jako zalétávací letec ve vídeňském Fliegerarsenalu na letišti Aspern. Zalétal snad všechny typy rakousko-uherských jednomotorových letadel. Se speciálně upraveným letounem Phönix C.I, v němž byl například zabudovaný kořistný italský letecký motor Fiat, se mu podařilo 10. srpna 1918 vystoupat do výšky6300 metrů. Z dnešního pohledu mu dosažení této výšky trvalo neuvěřitelných 58 minut a 48 vteřin. Tento výkon můžeme považovat jako předstupeň k československým výškovým rekordům. Prvního takového rekordu dosáhl v roce 1921 další veterán rakousko-uherského letectva Alois Ježek, který dosáhl výšky 6350 metrů.
Název v anglickém jazyce
First nonoficial Czech flying altitude Record. Klement Adamec as a Test-Flight
Popis výsledku anglicky
In the period of the Great War, many pilots, observers and aeromechanics of the Czech origin or Czech natives served in the Austro-Hungarian Air Force. One of them was also Klement Adamec, a pre-war motorcycle racer. He worked as a test-flight pilot forthe Fliegerarsenal at the Vienna-Aspern Airport. He made test flights perhaps with all the types of the Austro-Hungarian single-engine planes. On August 10, 1918, he succeeded in reaching a height of 6300 m with the modified Phönix C.I. aircraft, which was provided with a sized Italian Fiat engine. The time of 58 minutes 48 seconds, which he needed to reach that height, is almost unbelievable from today?s point of view. This stunt can be viewed as a first stage to the Czechoslovak flying altitude records. The first such record of altitude of 6350 m was achieved by Alois Ježek, a veteran of the Austro-Hungarian Air Force, in 1921.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AB - Dějiny
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Rekordy známé i neznámé. Dobývání nebe českými (československými) letci.
ISBN
978-80-7037-202-9
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
19-25
Počet stran knihy
142
Název nakladatele
Národní technické muzeum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—