Parní lokomotivy plzeňské Škodovky ve sbírce Národního technického muzea
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F11%3A%230000224" target="_blank" >RIV/00023299:_____/11:#0000224 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Parní lokomotivy plzeňské Škodovky ve sbírce Národního technického muzea
Popis výsledku v původním jazyce
Česká stavba parních lokomotiv je dnes ve světě uznávaným pojmem. Jejím tvůrcem a hlavním představitelem byla lokomotivka Škodových závodů v Plzni. I když bylo lokomotivní oddělení tohoto závodu založeno až po první světové válce, díla, která odtud v průběhu dalších 35 vzešla, se stala neoddělitelnou součástí světových dějin železnic. Je proto velkým štěstím, že se do železniční sbírky NTM podařilo získat všechny zásadní řady parních lokomotiv tohoto našeho předního výrobce. Sbírka začíná první postavenou lokomotivou 434.1100, následovaná strojem 354.1217, obě sice ještě v zásadě rakouské konstrukce, ve Škodovce ale výrazně konstrukčně zdokonalených. Zástupcem další řady výkonných nákladních lokomotiv je stroj 534.027, první vlastní konstrukce lokomotivky. Závěr předválečné tvorby představuje slavné rychlíkové ?Mikado? 387.043. Vrchol stavby parních lokomotiv v Plzni tkví v poválečných letech 1945 ? 58. Ve sbírce NTM z uvedené doby je i stroj 534.0301, první lokomotiva vyrobená po druh
Název v anglickém jazyce
The Steam Engines from the Pilsen Škoda Factory in the Collection of the National Technical Museum
Popis výsledku anglicky
The Czech construction of the steam engines has a world-renowned name today. Their main builder was the Locomotive Branch of the Škoda Plants in Pilsen. Although the Branch was established as late as after WW1, the products ? created there in the courseof 35 years ? became an indivisible part of the world history of railways. It is a great fortune for us to have all of the essential series of steam engines of our leading producer. The collection starts with the 434.1100 locomotive, which was the firstone built there, and is followed by the 354.1217 machine; both of them are basically of Austrian construction which was, however, significantly improved in the Škoda Factory. The 534.027 locomotive ? representing the series of the high-performance machines ? is the first one fully constructed in the Škoda Locomotive Factory. The famous 387.043 ?Mikado? express locomotive represents ending of the pre-war production. The building of steam locomotives in Pilsen culminated in the after-war y
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AB - Dějiny
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Století Národního technického muzea
ISBN
978-80-7037-208-1
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
154-171
Počet stran knihy
332
Název nakladatele
Národní technické muzeum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—