Mapa výrobců a prodejců automobilů a motocyklů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F22%3AN0000034" target="_blank" >RIV/00023299:_____/22:N0000034 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://motorismus.ntm.cz/specmapy.html" target="_blank" >https://motorismus.ntm.cz/specmapy.html</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Mapa výrobců a prodejců automobilů a motocyklů
Popis výsledku v původním jazyce
Specializovaná mapa s odborným obsahem vznikala v rámci 4. etapy projektu – Automobilismus jako součást české občanské společnosti. Cílem bylo dokumentovat sídla výrobců automobilů a motocyklů v českých zemích od konce 19. do konce 20. století. Zaměřila se rovněž na konstruktéry a designéry. Dokumentovány byly i zaniklé podniky a podniky sloučené v běhu času pod jinou značku. Důraz byl kladen rovněž na nové technologie a technologie přejímané jednotlivými výrobci ze zahraničí. To vedlo k rozšíření sledovaných objektů o skupinu dovozců automobilů a motocyklů a skupinu opraven a servisů, neboť tyto provozovny byly s výrobci a dovozci pochopitelně provázány. Výzkum se zaměřil na automobily a motocykly jako prostředky soukromé individuální dopravy osob a prostředky trávení volného času. Vzhledem k šíři tématu a množství materiálu bylo nutno takto vymezit záběr výzkumu, blíže tedy nebyly zkoumány prostředky k hromadné dopravě osob, nákladní automobily či stavební nebo zemědělské stroje. Časově je mapa ohraničena počátky motorismu na konci 19. století a společenskými změnami okolo roku 1989. V rámci tohoto období byly vymezeny dvě etapy: od konce 19. století do roku 1948 a od roku 1949 do roku 1991. Znárodnění průmyslu a společenské změny po roce 1948 se ukázaly jako významný předěl v organizaci výroby motorových vozidel na území Československa i v postavení automobilů a motocyklů jako dopravních prostředků či jako prostředků k trávení volného času. Místně byl výzkum omezen na územní bývalého Československa, v období tzv. První republiky včetně území Podkarpatské Rusi.
Název v anglickém jazyce
Map of car and motorcycle manufacturers and dealers
Popis výsledku anglicky
The specialised map with expert content was created within the 4th stage of the project – Automobilism as a part of Czech civil society. The aim was to document the locations of car and motorcycle manufacturers in the Czech lands from the end of the 19th to the end of the 20th century. It also focused on engineers and designers. It also documented defunct companies and companies merged over time under a different brand. Emphasis was also placed on new technologies and technologies adopted by individual manufacturers from abroad. This led to the extension of the objects surveyed to include a group of automobile and motorcycle importers and a group of repair and service shops, as these establishments were naturally intertwined with manufacturers and importers. The research focused on cars and motorcycles as means of private individual transport and means of leisure. Given the breadth of the topic and the amount of material, it was necessary to define the scope of the research in this way, so that means of mass transport of persons, trucks or construction or agricultural machinery were not examined in detail. The map is temporally bounded by the beginnings of motoring in the late 19th century and the social changes around 1989. Within this period, two stages have been defined: from the late 19th century to 1948 and from 1949 to 1991. The nationalisation of industry and the social changes after 1948 proved to be a significant breakthrough in the organisation of motor vehicle production in Czechoslovakia and in the position of cars and motorcycles as means of transport or leisure. Locally, the research was limited to the territory of the former Czechoslovakia during the period of the so-called First Republic, including the territory of Carpathian Rus.
Klasifikace
Druh
N<sub>map</sub> - Specializovaná mapa s odborným obsahem
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/DG18P02OVV051" target="_blank" >DG18P02OVV051: České století motorismu</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
Mapa výrobců a prodejců automobilů a motocyklů
Číslo předpisu
—
Technické parametry
Kartografické zpracování bylo provedeno v GIS software. Jako mapový podklad byla využita řada veřejně dostupných dat: datová sada DATA 50, datová sada ArcČR, data OpenStreetMap a další. Během zpracování byly využity i webové mapové služby Základní mapa České republiky (ČÚZK), OpenStreetMap a mapový portál mapy.cz. Pro historická data byla také využita řada starých map z mapové sbírky Národního technického muzea. Všechny využívané staré mapy byly georeferencovány a část informací byla vektorizována. Pro ukládání všech tematických dat byl navržen datový model, který umožňuje pro každý zájmový objekt uložit řadu atributů (popisných informací, specifikací, externích souborů, odkazů). Tyto doplňující a detailní informace (atributy) budou dostupné v připravované online mapové aplikaci.
Ekonomické parametry
Předpokládanými uživateli výsledku budou historici, zájemci o historii motorismu z řad laické i odborné veřejnosti, nebo pedagogičtí pracovníci všech stupňů škol, kteří mohou materiál využít k výuce jak technických, tak humanitních předmětů. Shromážděný objem dat bude jistě výrazným podnětem pro další bádání v oblasti historie motorismu, a může se stát podkladem pro samostatné dílčí studie. Specializované mapy přinášejí, v této šíři, dosud nedostupné informace kvantitativního charakteru dokumentující sledovaná témata v průběhem jejich chronologického vývoje během bouřlivého 20. století. Významnou výhodou specializovaných map je grafické zviditelnění sledovaných témat v rámci regionů bývalé Československé republiky a jejích nástupnických států. Také z pohledu regionální historie jsou specializované mapy vhodným podkladem pro další rozpracování tématu.
Označení certifikačního orgánu
—
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů