Kapitalistický automobil v socialistické zemi. K počátkům dovozu osobních automobilů z tzv. kapitalistické ciziny na příkladu Renaultu 4CV v 50. letech 20. století
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F22%3AN0000035" target="_blank" >RIV/00023299:_____/22:N0000035 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kapitalistický automobil v socialistické zemi. K počátkům dovozu osobních automobilů z tzv. kapitalistické ciziny na příkladu Renaultu 4CV v 50. letech 20. století
Popis výsledku v původním jazyce
Prostor pro dovoz automobilů zahraniční výroby existoval i v socialistickém plánovaném hospodářství, které se v Československu postupně zavádělo po roce 1948. Bylo tomu tak především v segmentu tzv. malých automobilů, které byly alespoň do určité míry schopny saturovat chybějící domácí produkci "lidových vozů". Vzhledem k existující konstelaci mezinárodní politiky se větší množství automobilů dováželo zejména z Francie, Itálie a NDR. Z francouzských automobilů to byl zejména Renault 4CV, oblíbený a v podstatě celosvětově rozšířený model této znárodněné automobilky. Do Československa byl dovážen po zlepšení vzájemných vztahů s Francií v letech 1955-1960. Jeho dovoz přispěl nejen k rozvoji automobilismu, ale usnadnil i vytvoření příznivých podmínek pro servis vozů Renault v budoucnu. Především však otevřel cestu k dalším formám spolupráce při výrobě osobních automobilů, včetně plánované výroby.
Název v anglickém jazyce
A capitalist automobile in a socialist country. On the early days of import of passenger cars from capitalist countries based on the example of Renault 4CV in the 1950s
Popis výsledku anglicky
There was space for the import of foreign-made cars even in the socialist planned economy that was gradually established in Czechoslovakia after 1948. This was the case above all in the segment of so-called small cars, which were at least to some extent capable of saturating the missing domestic production of ‘people’s cars.’ Due to the existing constellation of international politics, larger numbers of cars were imported especially from France, Italy, and the GDR. Of French cars, it was especially Renault 4CV, a popular and in effect global model of this nationalised car manufacturer. It was imported to Czechoslovakia after an improvement in mutual relations with France in 1955–1960. Its import not only contributed to the development of motoring but also facilitated the establishment of favourable conditions for servicing Renault cars in the future. Above all, however, this opened the way to other forms of cooperation in the production of passenger cars, including the planned production.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/DG18P02OVV051" target="_blank" >DG18P02OVV051: České století motorismu</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Pod značkou Made in Czechoslovakia. Invence ve službách československého zahraničního obchodu a průmyslové výroby v letech 1918–1992
ISBN
978-80-7037-349-1
Počet stran výsledku
26
Strana od-do
68–93
Počet stran knihy
306
Název nakladatele
Národní technické muzeum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—