Hardtmuth: od uhlu k tužkařskému impériu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F22%3AN0000039" target="_blank" >RIV/00023299:_____/22:N0000039 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hardtmuth: od uhlu k tužkařskému impériu
Popis výsledku v původním jazyce
Katalog výstavy Hardtmuth: Od uhlíku k tužkové říši zkoumá osobnost architekta Josepha Hardtmutha a jeho práci na řadě nepublikovaných plánů týkajících se dochovaných i nedochovaných staveb a ilustruje široký záběr jeho činnosti. Vedle známých projektů, jako je Minaret, akvadukt v lednickém parku a Belveder u Valtic, katalog představuje plány řady dalších staveb, včetně zámků, kostelů, škol, imitací zřícenin a obelisků a dalších staveb zkrášlujících romantickou krajinu i zemědělských a obslužných objektů. Pozoruhodná je také Hardtmuthova spolupráce s krajinářskými architekty při tvorbě krajinných kompozic, zejména v Lednicko-valtickém areálu, zapsaném na seznamu světového dědictví UNESCO, ale také při urbanistickém začleňování staveb do krajiny různých typů v regionu ležícím na hranicích Rakouska a Moravy. Druhá část výstavy a katalogu se zaměřuje na Josepha Hardtmutha jako podnikatele, vynálezce a zakladatele firmy. Přestože Hardtmuth neměl žádné formální technické vzdělání, přišel s mnoha inovacemi, Včetně způsobu výroby tužkového olova z podřadného druhu grafitu, nového postupu při výrobě stolního nádobí zvaného vídeňská kamenina, který zahrnoval v té době unikátní bezolovnatou glazuru, umělou pemzu a neapolskou žluť. Historie rodiny Hardtmuthů pokračuje Josefovým synem Carlem, který, ačkoli byl nejmladší ze čtyř bratrů, převzal továrnu založenou svým otcem a v zájmu zajištění jejího dalšího rozvoje ji v roce 1848 přenesl do Českých Budějovic, kde byl v okolí dostatek zdrojů. Zpočátku Carlovi pomáhal jeho starší bratr Ludwig, a proto se továrna od roku 1828 jmenovala L. & C. Hardtmuth, což byly iniciály křestních jmen obou bratrů. Carl Hardtmuth dosáhl značných obchodních úspěchů a zvýšil společenskou prestiž rodiny, neboť za své úspěchy byl císařem Františkem Josefem I. povýšen do šlechtického stavu. Carlův syn Franz šel v otcových stopách a v duchu svého dědečka zavedl řadu inovací, které měly dopad nejen na společnost L. & C. Hardtmuth, ale i na její konkurenty a celý tužkařský průmysl. V první řadě šlo o nový výrobek, tužku Koh-i-noor, uvedenou na trh v roce 1889, která měla zcela netypickou barvu pouzdra: žlutou. Ta se brzy stala symbolem kvality a byla známá po celém světě. Kromě toho se Franzovi podařilo sestrojit "český grafitový mlýn", který umožnil používat dosud opomíjený krystalický grafit namísto dříve používaného amorfního grafitu a také stanovit tvrdost výsledných tužek podle složení směsi. To vedlo k dalšímu z jeho vynálezů, sedmnáctistupňové stupnici, která používala kombinaci písmen a číslic pro označení tvrdosti. Poslední oddíl katalogu a výstavy představuje historii Koh-i-noor Hardtmuth (L. & C. Hardtmuth) ve 20. století, kdy se rodina musela vyrovnávat nejprve s rozpadem habsburské monarchie a ztrátou společenské prestiže a poté s národnostními spory kvůli svému německému původu. Zahrnuje také okupaci Čech a Moravy nacistickým Německem a zejména poválečné období, kdy se již znárodněný podnik stal součástí socialistického hospodářství. Společnost v průběhu své historie několikrát změnila název, dosáhla světového věhlasu a stala se jedním z nejvýznamnějších českých a později československých průmyslových podniků. Hrála také vedoucí roli ve světovém průmyslu tužek a inovace, které v této oblasti zavedla, jsou dodnes akceptovány jejími konkurenty.
Název v anglickém jazyce
Hardtmuth: from charcoal to pencil empire
Popis výsledku anglicky
In its first part, the catalogue of the exhibition Hardtmuth: From charcoal to a pencil empire explores the personality of the architect Joseph Hardtmuth and his work on a number of unpublished plans relating to both extant and unpreserved buildings and illustrates the wide range of his activity. In addition to well- known projects, such as the Minaret, the aqueduct in Lednice Park and Belveder near Valtice, the catalogue presents plans for a number of other buildings, including castles, churches, schools, imitation ruins and obelisks and other structures beautifying the romantic landscape as well agricultural and service buildings. Also of note is Hardtmuth’s collaboration with landscape architects in the creation of landscape compositions, particularly in the Lednice-Valtice area, a UNESCO World Heritage Site, but also in the urbanist integration of buildings into landscapes of various types in the region located along the borders between Austria and Moravia. The second part of the exhibition and the catalogue focuses on Joseph Hardtmuth as an entrepreneur, inventor and founder of a company. Although possessing no formal technical training, Hardtmuth came up with many innovations, Including a method of producing pencil lead from an inferior type of graphite, a new process in the manufacture of tableware called Viennese stoneware, which entailed a lead-free glaze, unique at that time, an artificial pumice and Naples yellow. The history of the Hardtmuth family continues with Joseph’s son Carl, who, despite being the youngest of four brothers, took over the factory founded by his father and, in order to ensure its further development, moved it to České Budějovice in 1848, where there were plenty of resources in the surrounding area. In the beginning, Carl was assisted by his older brother Ludwig, which is why the name of the factory was L. & C. Hardtmuth from 1828, featuring the initials of the first names of both brothers. Carl Hardtmuth achieved considerable business success and raised the social prestige of the family, as he was made a nobleman by Emperor Franz Joseph I for his accomplishments. Carl’s son Franz followed in his father’s footsteps and, in the spirit of his grandfather, introduced a range of innovations that had an impact not only on the L. & C. Hardtmuth company, but also on its competitors and the entire pencil industry. First and foremost among them was a new product, the Koh-i-noor pencil, launched in 1889, which had a completely atypical casing colour: yellow. This soon became a symbol of quality and known all over the world. Furthermore, Franz managed to build the “Bohemian graphite mill”, which made it possible to use the hitherto neglected crystalline graphite instead of the amorphous graphite used previously, and also to determine the hardness of the resulting pencil leads according to the composition of the mixture. This led to another of his inventions, the seventeen-degree scale, which used a combination of letters and numbers to denote hardness. The last section of the catalogue and exhibition presents the history of Koh-i-noor Hardtmuth (L. & C. Hardtmuth) in the 20th century, when the family had to cope first with the dissolution of the Habsburg monarchy and the loss of social prestige, and then with nationality disputes because of their German origins. It also covers the occupation of BohemiaandMoraviaby Nazi Germany and, especially, the post-war period, when the already nationalised company became part of the socialist economy. The company changed its name several times in the course of its history and achieved worldwide renown, becoming one of the most important Bohemian and later Czechoslovak industrial companies. It also played a leading role in the global pencil industry and the innovations it introduced in this field are still accepted today by its competitors.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/DG18P02OVV003" target="_blank" >DG18P02OVV003: Hardtmuth: od uhlu k tužkařskému impériu</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7037-387-3
Počet stran knihy
319
Název nakladatele
Národní technické muzeum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—