Tužkárenské impérium. Vzestupy a pády firmy Koh-i-noor Hardtmuth ve dvacátém století
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F22%3AN0000042" target="_blank" >RIV/00023299:_____/22:N0000042 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Tužkárenské impérium. Vzestupy a pády firmy Koh-i-noor Hardtmuth ve dvacátém století
Popis výsledku v původním jazyce
V průběhu dvacátého století byl vývoj společnosti KOH-I-NOOR Hardtmuth poměrně dynamický pod vlivem ekonomických a politických změn. Po úspěšné obnově továrny na tužky po první světové válce následovala velká hospodářská krize, která celou společnost vážně poškodila. Pokles exportu v kombinaci s konkurencí Grafo a Národního podniku obchodního a průmyslového na domácím trhu přiměl vrcholové vedení k vytvoření řady dceřiných společností v zahraničí. Tato strategie se ukázala jako velmi úspěšná a pomohla stabilizovat KOH-I-NOOR Hardtmuth před vypuknutím druhé světové války. Zásadním mezníkem ve vývoji společnosti byl rok 1945, kdy byla centrála v Českých Budějovicích znárodněna kvůli německé národnosti rodiny Hardtmuthů a také kvůli kolaboraci pobočky Herring-Frankensdorf s nacisty. Nový generální ředitel Josef Follpracht se snažil plně pokračovat ve šlépějích předchozích německých manažerů a navíc se mu podařilo uzavřít alespoň dočasnou dohodu s rodinou Hardtmuthů, která převzala zahraniční dceřiné firmy. Zavedení centrálního plánování po únoru 1948 mělo za následek odstranění Josefa Follprachta a jeho spolupracovníků z vedení podniku, což byla nenahraditelná ztráta. Až do roku 1953 vedli národní podnik KOH-I-NOOR spíše neschopní funkcionáři komunistické strany. Neutěšenou situaci dále prohloubila monopolizace zahraničního obchodu; exportní sektor tak ztratil přímé spojení s obchodními partnery v zahraničí, kteří se museli spoléhat na speciální podniky zahraničního obchodu. Kolektivní výzkum odhalil konkrétní strategie řízení představitelů tužkárenského podniku v kontextu ekonomických a politických transformačních procesů dvacátého století. Výsledná publikace je významným příspěvkem nejen k dějinám dosud opomíjeného oboru výroby tužek, ale především k modernímu pojetí výzkumu v oblasti dějin podniků a obchodního vedení označovaného jako business history.
Název v anglickém jazyce
Pencil empire. The ups and downs of Koh-i-noor Hardtmuth in the twentieth century
Popis výsledku anglicky
During the twentieth century, the development of the KOH-I-NOOR Hardtmuth Company was rather dynamic under the influence of economic and political changes. The successful restoration of the pencil factory after the First World War was followed by the Great Depression that seriously damaged the entire company. The downswing of exports in combination with the competitors Grafo and Národní podnik obchodní a průmyslový (Business and Industrial National Enterprise) in the domestic market compelled the top management to create a number of daughter companies abroad. This strategy proved to be very successful, and it helped to stabilise KOH-I-NOOR Hardtmuth before the outbreak of the Second World War. The year 1945 was a crucial milestone in the company’s development; the headquarters in České Budějovice was nationalised because of the German nationality of the Hardtmuth family and also due to the collaboration of the Herring-Frankensdorf branch with the Nazis. The new General Director Josef Follpracht tried to fully continue in the steps of the previous German managers and, moreover, he managed to make at least a temporary agreement with the Hardtmuth family which took over the foreign daughter families. The establishment of central planning after February 1948 resulted in the removal of Josef Follpracht and his colleagues from the company’s leadership which was an irreplaceable loss. Up to 1953, the KOH-I-NOOR National Enterprise was led by rather incapable communist party officials. The dismal situation was further intensified by the monopolisation of foreign trade; thus, the export sector lost its direct connection with the business partners abroad who had to rely on special foreign trade enterprises. Collective research revealed particular management strategies of the pencil company representatives in the context of the twentieth century economic and political transformation processes. The resulting publication is an important contribution not only to the history of the hitherto ignored pencil production field, but also, and primarily, to the modern concept of research in the field of the history of enterprises and business conducting referred to as business history.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/DG18P02OVV003" target="_blank" >DG18P02OVV003: Hardtmuth: od uhlu k tužkařskému impériu</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7037-392-7
Počet stran knihy
325
Název nakladatele
Národní technické muzeum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—