Proměny exportní strategie koncernu Koh-i-noor Hardtmuth v období 1938–1948
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F22%3AN0000038" target="_blank" >RIV/00023299:_____/22:N0000038 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Proměny exportní strategie koncernu Koh-i-noor Hardtmuth v období 1938–1948
Popis výsledku v původním jazyce
Exportní strategie firmy Koh-i-noor Hardtmuth prošly ve sledovaném období zásadními proměnami, které byly vynuceny politickými, vojenskými a ekonomickými okolnostmi. Hlavním tvůrcem exportní strategie do roku 1945 byl generální ředitel Heinrich Czech a jeho nejbližší spolupracovníci, kterým se společně podařilo v průběhu druhé světové války nejen udržet výrobu, ale definitivně překonat dopady velké hospodářské krize. Zvýšenou poptávku po tužkárenském zboží za druhé světové války vyvolaly především německé instituce – wehrmacht, říšské dráhy a říšská pošta, jimž musela být od roku 1942 vyhrazena část výroby, navíc se slevou. Stěžejní trh v tomto období představovala Německá říše, do které mohly českobudějovické výrobky pronikat po pádu celní hranice v roce 1940 mnohem snáze. Mezi další významné státy patřilo Rumunsko a Jugoslávie (ustašovské Chorvatsko), kde se velmi dobře osvědčily zřízené dceřiné společnosti. Heinrich Czech a jeho spolupracovníci rovněž využili nabízené příležitosti pro průnik na obsazená východní území. Velký vliv na výši obratu v daném státě měla také činnost obchodních zástupců, což se ukázalo v případě Španělska a Portugalska. V průběhu druhé světové války došlo na druhé straně vlivem používání nekvalitních surovin a přílišného zatěžování zastaralého strojového parku k nebývalému poklesu kvality tužek, která se v poválečném období zlepšovala pouze pomalu. Nové vedení Josefa Follprachta se po znárodnění firmy v roce 1945 snažilo nalézt co možná největší kontinuitu s předchozím vývojem. Z tohoto důvodu zahájil centrální ředitel jednání s bývalými majiteli v zahraničí a získal zpět množství zkušených manažerů, jako byli Ludwig Cigalle či Alois Man. Do roku 1948 se proto podařilo navrátit zboží se značkou Hardtmuth na většinu evropských trhů. Mimo kontinent se dařilo velmi dobře uchytit v Palestině, a to pod vlivem tamní příznivé politické situace. Národní podnik Koh-i-noor však nebyl schopen získat stěžejní zakázky v zemích formujícího se východního bloku, což se příliš nezměnilo ani po únoru 1948. Poválečná kontinuita byla definitivně opuštěna v roce 1949, kdy byli Josef Follpracht a Alois Man zatčeni státní bezpečností. Jejich nástupci postrádali nejen jakékoliv zkušenosti s tužkárenskou problematikou, ale i základní manažerské schopnosti. K diskontinuitě přispěla navíc monopolizace zahraničního obchodu, po níž vznikly akciové vývozní společnosti zcela oddělené od výrobních podniků. Tímto krokem byl tehdejší národní podnik Koh-i-noor odříznut od spojení se zahraničními odběrateli, což zapříčinilo výrazné snížení exportu počátkem padesátých let 20. století.
Název v anglickém jazyce
Changes in the export strategy of Koh-i-noor Hardtmuth in the period 1938–1948
Popis výsledku anglicky
Koh-i-noor Hardtmuth's export strategies underwent major changes during the period under review, forced by political, military and economic circumstances. The main architect of the export strategy up to 1945 was the CEO Heinrich Czech and his closest associates, who together managed not only to maintain production during the Second World War but also to overcome the effects of the Great Depression. The increased demand for pencil goods during the Second World War was mainly caused by the German institutions - the Wehrmacht, the Reich Railways and the Reich Post, to which part of the production had to be reserved from 1942 onwards, and at a discount. The key market in this period was the German Reich, which was much easier to penetrate after the fall of the customs border in 1940. Other important countries included Romania and Yugoslavia (Ustasha Croatia), where the established subsidiaries proved to be very successful. Heinrich Czech and his associates also took advantage of the opportunity to penetrate the occupied eastern territories. The activities of the sales agents in the countries concerned also had a great influence on the level of turnover, as was evident in the case of Spain and Portugal. During the Second World War, on the other hand, the use of poor-quality raw materials and the excessive use of obsolete machinery led to an unprecedented decline in the quality of pencils, which improved only slowly in the post-war period. After the nationalisation of the company in 1945, the new management of Josef Follpracht tried to find as much continuity as possible with the previous development. For this reason, the central director opened negotiations with the former owners abroad and brought back a number of experienced managers such as Ludwig Cigalle and Alois Man. By 1948, the Hardtmuth brand had been restored to most European markets. Outside the continent, the company was very successful in Palestine, under the influence of the favourable political situation there. However, the national company Koh-i-noor was unable to win major contracts in the countries of the emerging Eastern Bloc, and this did not change much after February 1948. The post-war continuity was finally abandoned in 1949, when Josef Follpracht and Alois Man were arrested by the state security. Their successors lacked not only any experience in pencil making, but also basic managerial skills. Moreover, the monopolization of foreign trade contributed to the discontinuity, after which joint-stock export companies were established, completely separated from the manufacturing companies. This cut off the then national enterprise Koh-i-noor from links with foreign customers, which caused a significant reduction in exports in the early 1950s.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/DG18P02OVV003" target="_blank" >DG18P02OVV003: Hardtmuth: od uhlu k tužkařskému impériu</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Pod značkou Made in Czechoslovakia. Invence ve službách československého zahraničního obchodu a průmyslové výroby v letech 1918–1992
ISBN
978-80-7037-349-1
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
230–245
Počet stran knihy
306
Název nakladatele
Národní technické muzeum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—