Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Barva na fotografiích 19. století

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F23%3AN0000006" target="_blank" >RIV/00023299:_____/23:N0000006 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Barva na fotografiích 19. století

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Publikace se věnuje především ručnímu nanášení barev, tedy barvám složeným z barevných pigmentů, které po staletí využívají malíři. Základními malířskými barvami jsou žlutá, červená a modrá, což do jisté míry souhlasí se základními subtraktivními barvami žlutou, purpurovou a azurovou v systému subtraktivního a aditivního skládání barev reprodukce světa. Oproti druhému systému skládání barev, systému aditivnímu, jenž je například v monitorech a displejích, je výhodou subtraktivní metody věrnější reprodukce barev. Ve fotografické tiskové praxi jsou základními subtraktivními barvami azurová, označená C – cyan, purpurová, označená M – magenta, a žlutá, označená Y – yellow, dohromady CMY. K nim jsou komplementární (doplňkové) barvy aditivní červená (R – red), zelená (G – green) a modrá (B – blue). S těmi mimo jiné pracují snímače digitálních fotoaparátů. Každá subtraktivní základní barva zadržuje jednu z aditivních základních barev, tedy azurová C zadržuje červenou R, purpurová M zadržuje zelenou G a žlutá Y modrou B. Překrytím hustot všech tří subtraktivních primárních barev vzniká černá. Barva na fotografických vyobrazeních 19. století měla mnoho forem. Některé z užívaných fotografických technik měly svou přirozenou barevnost vycházející z chemických komponentů, typickým příkladem je například kyanotypie se svými modrými odstíny, albuminová fotografie s mnoha odstíny černohnědé. Mnohé z technik bylo možné tónovat do různých barevných odstínů, na což existovaly desítky receptů. Svůj barevný odstín měly také retušovací barvy jak pro pozitivy, tak negativy. Tato publikace se vrací ke kořenům, tedy ručnímu nanášení barev do fotografií, což současně zajímavě koresponduje s technologickými vztahy s malířstvím.

  • Název v anglickém jazyce

    Colour in 19th century photographs

  • Popis výsledku anglicky

    The publication focuses mainly on the manual application of paints, i.e. paints composed of colour pigments, which have been used by painters for centuries. The basic painterly colours are yellow, red and blue, which to some extent corresponds to the basic subtractive colours yellow, magenta and cyan in the system of subtractive and additive colour composition for reproducing the world. Compared to the second system of colour compositing, the additive system, which is used, for example, in monitors and displays, the subtractive method has the advantage of more faithful colour reproduction. In photographic printing practice, the basic subtractive colours are cyan, denoted C - cyan, magenta, denoted M - magenta, and yellow, denoted Y - yellow, together CMY. Complementary to these are the additive colours red (R - red), green (G - green) and blue (B - blue). These are used, among other things, by digital camera sensors. Each subtractive primary colour holds one of the additive primary colours, i.e. cyan C holds red R, magenta M holds green G and yellow Y holds blue B. Overlapping the densities of all three subtractive primary colours produces black. Colour in 19th century photographic images took many forms. Some of the photographic techniques used had their natural colouring based on chemical components, typical examples being cyanotype with its shades of blue, albumen photography with its many shades of black-brown. Many of the techniques could be tinted into different shades of colour, for which there were dozens of recipes. The retouching colours for both positives and negatives also had their own colour shade. This publication returns to its roots, that is, the manual application of colour to photographs, which at the same time corresponds in an interesting way to the technological relationship with painting.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7037-395-8

  • Počet stran knihy

    192

  • Název nakladatele

    Národní technické muzeum

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy