Komplexní přírodovědný průzkum techniky a technologie malby Gabriela Müllera na příkladu portrétů Jana Adama z Questenbergu a Marie Antonie z Questenbergu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25110%2F19%3A39914596" target="_blank" >RIV/00216275:25110/19:39914596 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00023281:_____/19:N0000071
Výsledek na webu
<a href="https://www.pruzkumypamatek.cz/pdf/2019-02-04.pdf" target="_blank" >https://www.pruzkumypamatek.cz/pdf/2019-02-04.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Komplexní přírodovědný průzkum techniky a technologie malby Gabriela Müllera na příkladu portrétů Jana Adama z Questenbergu a Marie Antonie z Questenbergu
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zabývá průzkumem techniky a technologie malby Gabriela Müllera. Průzkum prokázal, že G. Müller vycházel z dobově rozšířené techniky malby na tónovaném podkladu. V jeho malbě byly nalezeny pigmenty typické pro malířství 18. století. Laboratorní analýza (RMS a SEM-EDS) identifikovala v původní malbě z bílých pigmentů olovnatou bělobu, uhličitan vápenatý. Modré partie byly malovány indigem a pruskou modří. U červených pigmentů byla identifikována rumělka, červený okr, červený org. lak – košenila. Zelené pigmenty zastupuje rezinát mědnatý s měděnkou a u černých pigmentů jsou to uhlíkatá a kostní čerň. Metodou FTIR bylo prokázáno pojivo na bázi vysychavých esterových olejů. Toto zjištění bylo dále upřesněno GC/MS analýzou, která identifikovala jako pojivo lněný olej. Výsledky rozsáhlého průzkumu se staly podkladem pro analýzu a interpretaci způsobu malby G. Müllera a pro její začlenění do širšího kontextu.
Název v anglickém jazyce
A complex material examination of the technique and technology of painting of Gabriel Müller on the examples of the portraits of Jan Adam Questenberg and Mary Antony Questenberg
Popis výsledku anglicky
The article deals with the technique and technology of painting of Gabriel Müller. The examination proved that G. Müller used wide-spred technique of painting on the coloured ground. Pigments typical for the 18th century painting was discovered in his works. Laboratory analysis (RMS a SEM-EDS) identified white pigments – lead white, calcium carbonate. Blue parts were painted using Prussian blue and indigo. Red parts were painted with cinabar, red lake and red ochre. Among green pigments cuprum and cuprum resinate were identified and bone black and charcoal black among the blacks. FTIR proved binder on the basis of oil. GC/MS proved this to be linseed oil. Results of the examination became a basis for the analysis and the interpretation of the way of painting of G. Müller.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Průzkumy památek
ISSN
1212-1487
e-ISSN
—
Svazek periodika
26
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
39-46
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—