Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Komplexní přírodovědný průzkum techniky a technologie malby Gabriela Müllera na příkladu portrétů Jana Adama z Questenbergu a Marie Antonie z Questenbergu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25110%2F19%3A39914596" target="_blank" >RIV/00216275:25110/19:39914596 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00023281:_____/19:N0000071

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.pruzkumypamatek.cz/pdf/2019-02-04.pdf" target="_blank" >https://www.pruzkumypamatek.cz/pdf/2019-02-04.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Komplexní přírodovědný průzkum techniky a technologie malby Gabriela Müllera na příkladu portrétů Jana Adama z Questenbergu a Marie Antonie z Questenbergu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek se zabývá průzkumem techniky a technologie malby Gabriela Müllera. Průzkum prokázal, že G. Müller vycházel z dobově rozšířené techniky malby na tónovaném podkladu. V jeho malbě byly nalezeny pigmenty typické pro malířství 18. století. Laboratorní analýza (RMS a SEM-EDS) identifikovala v původní malbě z bílých pigmentů olovnatou bělobu, uhličitan vápenatý. Modré partie byly malovány indigem a pruskou modří. U červených pigmentů byla identifikována rumělka, červený okr, červený org. lak – košenila. Zelené pigmenty zastupuje rezinát mědnatý s měděnkou a u černých pigmentů jsou to uhlíkatá a kostní čerň. Metodou FTIR bylo prokázáno pojivo na bázi vysychavých esterových olejů. Toto zjištění bylo dále upřesněno GC/MS analýzou, která identifikovala jako pojivo lněný olej. Výsledky rozsáhlého průzkumu se staly podkladem pro analýzu a interpretaci způsobu malby G. Müllera a pro její začlenění do širšího kontextu.

  • Název v anglickém jazyce

    A complex material examination of the technique and technology of painting of Gabriel Müller on the examples of the portraits of Jan Adam Questenberg and Mary Antony Questenberg

  • Popis výsledku anglicky

    The article deals with the technique and technology of painting of Gabriel Müller. The examination proved that G. Müller used wide-spred technique of painting on the coloured ground. Pigments typical for the 18th century painting was discovered in his works. Laboratory analysis (RMS a SEM-EDS) identified white pigments – lead white, calcium carbonate. Blue parts were painted using Prussian blue and indigo. Red parts were painted with cinabar, red lake and red ochre. Among green pigments cuprum and cuprum resinate were identified and bone black and charcoal black among the blacks. FTIR proved binder on the basis of oil. GC/MS proved this to be linseed oil. Results of the examination became a basis for the analysis and the interpretation of the way of painting of G. Müller.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Průzkumy památek

  • ISSN

    1212-1487

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    26

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    39-46

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus