Filozofické pozadí Eitelbergerovy uměnovědy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F18%3AN0000021" target="_blank" >RIV/00023442:_____/18:N0000021 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Filozofické pozadí Eitelbergerovy uměnovědy
Popis výsledku v původním jazyce
Počátky vídeňské školy dějin umění jsou spjaty především s požadavkem zkoumání originálních uměleckých děl a určení jejich individuálních charakteristik z vlastního pozorování. Studie věnovaná filozofickým východiskům díla Rudolfa Eitelbergera (1817-1885) ukazuje, že nová empiricky založená věda o umění (Kunstwissenschaft) ve svých počátcích nevylučovala současně zájem o filozofickou estetiku a teorii umění. Eitelberger se na počátku své profesní dráhy věnoval intenzivně studiu německé idealistické filozofie a zvláště díla Georga Wilhelma Friedricha Hegela. Stýkal se s okruhem mladých myslitelů a literátů tvořících významné rakouské centrum hegelianismu, jak dokládá například jeho korespondence z 30.-40. let 19. století s filozofem Františkem Tomášem Bratránkem (1815-1884). Idealistická estetika též ovlivnila jeho rané práce v oblasti umělecké kritiky. Přestože po roce 1848 začíná Eitelberger kritizovat spekulativní přístupy, nadále hájí význam filozofie pro univerzitní vzdělání. V té době je však již inspirován novými myšlenkovými proudy, herbartismem a především pozitivismem, k jehož prosazení v Rakousku Eitelberger napomáhal a promítl jej do metod rozvíjející se vědy o umění.
Název v anglickém jazyce
The Philosophical Background of Eitelberger´s Art History
Popis výsledku anglicky
The beginnings of the Vienna School of Art History are primarily associated with the requirement of exploring original works of art and determining their characteristics from individual observation. A study devoted to the philosophical origins of Rudolf Eitelberger´s work shows that the new empirically based art history (Kunstwissenschaft) did not exclude an interest in philosophical aesthetics and art theory. At the beginning of his professional career, Eitelberger devoted himself intensively to the study of German idealist philosophy, especially to the works of Georg Wilhelm Friedrich Hegel. He was involved with a circle of young thinkers and writers who made up the important Austrian centre of Hegelianism, as illustrated, for example, by his correspondence from the 1830-40´s with the philosopher František Tomáš Bratránek (1815-1884). Idealist aestheticism also influenced his early work in the field of artistic criticism. Even though after 1848 Eitelberger began to criticize speculative approaches, he continued to defend the importance of philosophy for university education. At that time, however, he was already inspired by new streams of thought, Herbartianism, and, above all, positivism, which Eitelberger helped promote in Austria and projected into methods of evolving art history.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Zprávy památkové péče
ISSN
1210-5538
e-ISSN
—
Svazek periodika
78
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
115-118
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—