Rudolf von Eitelberger a počátky teoretické diskuse o uměleckém průmyslu v rakouské monarchii
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F23%3AN0000039" target="_blank" >RIV/00023442:_____/23:N0000039 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rudolf von Eitelberger a počátky teoretické diskuse o uměleckém průmyslu v rakouské monarchii
Popis výsledku v původním jazyce
Kniha se zabývá počátky diskuse o „praktickém umění“ spojujícím průmysl, řemesla a umělecké návrhářství, které spadají v rakouské monarchii do období 40. a 50. let 19. století. Vycházely z potřeby pozdvihnout kvalitu tovární produkce, označované za „bezduchou“, a zvýšit tak konkurenceschopnost rakouského zboží na světovém trhu. Tyto impulzy vzešly zvláště z prezentace této produkce na světových výstavách v Londýně (1851, 1862) a Paříži (1855). Klíčovou osobností rozvíjejícího se uměleckoprůmyslového hnutí v monarchii byl od 40. let 19. století Rudolf Eitelberger von Edelberg (1817–1885), první profesor dějin umění na Vídeňské univerzitě a stejně tak ideový otec a první ředitel Rakouského muzea umění a průmyslu ve Vídni, tedy prvního uměleckoprůmyslového muzea na kontinentu. Díky němu byla vytvořena teoretická i institucionální základna reformního hnutí, k níž významně přispíval i nově zřízený univerzitní obor dějin umění. Teoretická reflexe designu (uměleckého průmyslu) tak byla úzce spjata se vznikem nových metodologických přístupů Vídeňské školy dějin umění. Eitelbergerovy práce ukazují, jak se v těchto oblastech „Kunstindustrie“ uplatnila nová empiricko-kritická metoda zkoumání (s ozvuky starších idealistických proudů) současně s pochopením významu umění a uměnovědy pro širší oblasti života a národního hospodářství.
Název v anglickém jazyce
Rudolf von Eitelberger and the Beginnings of Theoretical Discussion on Art Industry in the Austrian Monarchy
Popis výsledku anglicky
The book deals with the beginnings of a discussion of "practical art", combining industry, crafts and artistic design and dating back to the 1840s and 1850s in the Austrian monarchy. They stemmed primarily from the need to raise the quality of factory production, which was described as 'soulless', and thus to increase the competitiveness of Austrian goods on the world market. These impulses came especially from the presentation of this production at the world exhibitions in London (1851, 1862) and Paris (1855). From the 1840s onwards, the key figure in the developing art and industry movement in the monarchy was Rudolf Eitelberger von Edelberg (1817-1885), the first professor of art history at the University of Vienna. He was the founder and the first director of the Austrian Museum of Art and Industry in Vienna, the first art and industry museum on the continent. Thanks to him, the theoretical and institutional basis of the reform movement was created, to which the newly established university department of art history also made a significant contribution. Theoretical reflection on design (the art industry) was thus closely linked to the emergence of new methodological approaches of the Vienna School of Art History. Eitelberger's works show how a new empirical-critical method of investigation (with echoes of older idealist currents) was applied in these areas of 'Kunstindustrie', at the same time as an understanding of the importance of art and art history for wider areas of life and the national economy.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7101-230-6
Počet stran knihy
191
Název nakladatele
Uměleckoprůmyslové museum v Praze
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—