Kunst-Industrie v pojetí Rudolfa von Eitelbergera
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F13%3A%230000283" target="_blank" >RIV/00023442:_____/13:#0000283 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kunst-Industrie v pojetí Rudolfa von Eitelbergera
Popis výsledku v původním jazyce
V souvislosti s teoretickými postoji Rudolfa von Eitelbergera (1817-1885), prvního řádného profesora dějin umění na Vídeňské univerzitě a zakladatele Rakouského muzea pro umění a průmysl, se příspěvek zaměřuje na střet dobových norem vkusu se sériovou strojovou výrobou a na rozporuplnost vztahu uměnovědné teorie k procesům industrializace v užitém umění. Eitelberger ve svém pojetí uměleckého průmyslu (Kunst-Industrie) vycházel z tradic německého idealismu a podobně jako jeho učitel na vídeňské univerzitě, estetik Franz Ficker, si na uměleckém díle cenil jednoty ideje a individualizované formy. Strojová výroba nepřispívala podle něj k naplnění této stylové jednoty, neboť oslabovala jak ideový obsah, tak uměleckou individualitu díla. Představa, že by stroj vedl ke zrodu nové technické estetiky a nového stylu, byla pro Eitelbergera asi nepřijatelná. Oporou mu byla rodící se věda o umění, založená na kritickém studiu pramenů a uměleckých originálů, která ukazovala historické vzory a prosaz
Název v anglickém jazyce
Kunst-Industrie in the Conception of Rudolf Eitelberger
Popis výsledku anglicky
In connection with the theoretical positions of Rudolf Eitelberger von Edelberg (1817?1885), the first professor ordinarius of art history at the University of Vienna and the founder of the Austrian Museum for Arts and Industry, the article focuses on the conflict between the period?s standards of taste and the mass machine production and on the contradictory relation of the art-science theory to the industrialisation processes in applied arts. In his conception of art industry (Kunst-Industrie), Eitelberger proceeded from the traditions of German idealism and, like his teacher at the University of Vienna, the aesthetician Franz Ficker, appreciated a work of art for its unity of ideas and individualised form. According to him, the machine production did not contribute to the fulfilment of this stylistic value, because it weakened both the idea content and the artistic individuality of the work. The idea that the machine would lead to the birth of new technical aesthetics and a new styl
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Člověk a stroj v české kultuře 19. století. Sborník příspěvků z 32. sympozia k problematice 19. století
ISBN
978-80-200-2232-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
167-181
Název nakladatele
Academia
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Plzeň
Datum konání akce
23. 2. 2012
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
000323856100016