Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Kunst-Industrie v pojetí Rudolfa von Eitelbergera

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F13%3A%230000283" target="_blank" >RIV/00023442:_____/13:#0000283 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Kunst-Industrie v pojetí Rudolfa von Eitelbergera

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V souvislosti s teoretickými postoji Rudolfa von Eitelbergera (1817-1885), prvního řádného profesora dějin umění na Vídeňské univerzitě a zakladatele Rakouského muzea pro umění a průmysl, se příspěvek zaměřuje na střet dobových norem vkusu se sériovou strojovou výrobou a na rozporuplnost vztahu uměnovědné teorie k procesům industrializace v užitém umění. Eitelberger ve svém pojetí uměleckého průmyslu (Kunst-Industrie) vycházel z tradic německého idealismu a podobně jako jeho učitel na vídeňské univerzitě, estetik Franz Ficker, si na uměleckém díle cenil jednoty ideje a individualizované formy. Strojová výroba nepřispívala podle něj k naplnění této stylové jednoty, neboť oslabovala jak ideový obsah, tak uměleckou individualitu díla. Představa, že by stroj vedl ke zrodu nové technické estetiky a nového stylu, byla pro Eitelbergera asi nepřijatelná. Oporou mu byla rodící se věda o umění, založená na kritickém studiu pramenů a uměleckých originálů, která ukazovala historické vzory a prosaz

  • Název v anglickém jazyce

    Kunst-Industrie in the Conception of Rudolf Eitelberger

  • Popis výsledku anglicky

    In connection with the theoretical positions of Rudolf Eitelberger von Edelberg (1817?1885), the first professor ordinarius of art history at the University of Vienna and the founder of the Austrian Museum for Arts and Industry, the article focuses on the conflict between the period?s standards of taste and the mass machine production and on the contradictory relation of the art-science theory to the industrialisation processes in applied arts. In his conception of art industry (Kunst-Industrie), Eitelberger proceeded from the traditions of German idealism and, like his teacher at the University of Vienna, the aesthetician Franz Ficker, appreciated a work of art for its unity of ideas and individualised form. According to him, the machine production did not contribute to the fulfilment of this stylistic value, because it weakened both the idea content and the artistic individuality of the work. The idea that the machine would lead to the birth of new technical aesthetics and a new styl

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Člověk a stroj v české kultuře 19. století. Sborník příspěvků z 32. sympozia k problematice 19. století

  • ISBN

    978-80-200-2232-5

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    167-181

  • Název nakladatele

    Academia

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Plzeň

  • Datum konání akce

    23. 2. 2012

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku

    000323856100016