Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Krásná jizba DP 1927–1948 / Design pro demokracii

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F18%3AN0000025" target="_blank" >RIV/00023442:_____/18:N0000025 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Krásná jizba DP 1927–1948 / Design pro demokracii

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Výstava, založená na dva roky trvajícím výzkumu, představila předměty spojené s činností Krásné jizby – prodejny s ambicí zajistit základní potřebu účelného a kulturního bydlení širokým masám, která kultivovala smysl pro otázky bytové kultury, svým sortimentem obohatila tisíce domácností, rozvinula spolupráci designérů s průmyslovou výrobou a odbornými školami a připomněla hodnoty původní řemeslné výroby. Přispěla také k reprezentaci československého designu a jeho výrobců prostřednictvím účasti na významných mezinárodních výstavách, jako byly například Trienále v Miláně v letech 1936 a 1947 nebo Mezinárodní výstava umění a techniky v moderním životě v Paříži v roce 1937. Krásná jizba, založená jako pobočka nakladatelství Družstevní práce (DP) na konci roku 1927, patřila k nejvýznamnějším českým institucím v oblasti bytové kultury a designu první poloviny 20. století. Stala se platformou uplatnění zásad funkcionalismu a prosazování požadavků na kvalitu průmyslové výroby užitných předmětů. Působila jako arbitr účelného a vkusného bydlení a svými aktivitami – prodejními, produkčními, výstavními i poradenskými – pronikla do každodenního života tisíců domácností. Ambicí Krásné jizby bylo naplnění demokratických principů v oblasti kultury bydlení prostřednictvím produkce doplňků a bytového vybavení vysoké estetické a užitné hodnoty za ceny přístupné nejširšímu publiku. Tyto ambice se podařilo z velké části naplnit díky průmyslové výrobě, avšak za mimořádným úspěchem Krásné jizby stály především další okolnosti: nepřehlédnutelný vizuální styl a cílená propagace zaměřená na dvacetitisícovou členskou základnu Družstevní práce. Na zaměření instituce a jejím rozmachu se podílely přední osobnosti dobové kulturní scény, jako byli ředitel Družstevní práce Václav Poláček, designéři Ladislav Sutnar, Antonín Kybal, Ludvika Smrčková, Bohumil Južnič, architekt Jan E. Koula, fotograf Josef Sudek a řada dalších. Výstava představila artefakty designu z různých materiálů: skleněné nápojové soubory a další užitkové sklo Ladislava Sutnara, Ludviky Smrčkové, Aloise Meteláka, Adolfa Loose nebo Petra Witta, porcelánový jídelní soubor Ladislava Sutnara ve všech vyráběných barevných variantách, keramiku Otto Eckerta, kovové stolní předměty Ladislava Sutnara a Bohumila Južniče, svítidla navržená Miloslavem Prokopem a vyrobená firmou Franta Anýž a řadu dalších doplňků interiéru. Bohatě byl zastoupen bytový textil v ukázkách produkce dílen Antonína Kybala, Slávky Vondráčkové a Boženy Pošepné, v menší míře se představil nábytek, nainstalovaný do ukázek interiérů třicátých a čtyřicátých let. Vizuální styl a propagační strategii Krásné jizby přiblížily dokumentační materiály, propagační tiskoviny a periodika vydávaná Družstevní prací, stejně jako působivé původní reklamní fotografie Josefa Sudka. Výstavu doplnily projekce reklamních fotografií zboží Krásné jizby od firmy Illek & Paul, které byly skenovány z původních negativů, a projekce současných snímků dochovaných artefaktů pořízených fotografem Gabrielem Urbánkem.

  • Název v anglickém jazyce

    Krásná jizba DP 1927–1948 / Design for Democracy

  • Popis výsledku anglicky

    The exhibition, based on a 2 years lasting extensive research, presented many artifacts connected with Krásná jizba [Beautiful Room] – a store with an ambition to provide functional and cultural objects of interior design to masses, an institution that enriched a lot of homes by its merchandise, developed a collaboration among the designers, producers and professional schools and reminded values of the traditional handicraft. It participated also in the presentations of Czechoslovak design and its producers (1936 and 1947 Triennale di Milano, 1937 International Exhibition of Arts and Techniques in Modern Life in Paris etc.). Krásná jizba, established as a branch of the Družstevní práce [Cooperative Work; DP] publishing house in the late 1927, was one of the leading Czech institutions in the fields of interior design and culture during the first half of the 20th century. It became a platform for asserting the principles of Functionalism and implementing requirements on the quality of the mass production of utility objects. It operated as an arbiter of practical and tasteful living and, with its sales, production, exhibition and consulting activities, permeated the everyday life of thousands of families. Via the production and selling of home accessories and furnishings, characteristic of high aesthetic and utility value and, simultaneously, affordability, Krásná jizba aimed at fulfilling democratic principles in the culture of living. The focus of the institution and its upswing were the merit of the leading figures of the contemporary cultural scene, such as the designers Ladislav Sutnar, Antonín Kybal, Ludvika Smrčková and Bohumil Južnič, the architect Jan E. Koula, the photographer Josef Sudek, and many others. The exhibition presented the design artifacts from different materials: glass (by Ladislav Sutnar, Ludvika Smrčková, Alois Metelák, Adolf Loos or Petr Witt), porcelain (Ladislav Sutnar), ceramics (Otto Eckert), metal (Ladislav Sutnar, Bohumil Južnič). It presented also lighting objects (Miloslav Prokop), furniture and especially textile (Antonín Kybal, Slávka Vondráčková, Božena Pošepná). The exhibits were accompanied by documentary materials, promotional prints and magazines published by DP and photographs took by Josef Sudek or Illek & Paul atelier.

Klasifikace

  • Druh

    E<sub>krit</sub> - Výstava s kritickým katalogem

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA16-01866S" target="_blank" >GA16-01866S: Krásná jizba 1927 - 1948. Design a bytová kultura - zboží, autoři, producenti.</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Místo konání akce

    Uměleckoprůmyslové museum v Praze

  • Stát konání akce

    CZ - Česká republika

  • Datum zahájení akce

  • Datum ukončení akce

  • Celkový počet účastníků

    7

  • Počet zahraničních účastníků

  • Typ akce podle státní přísl. účastníků

    CST - Celostátní akce