Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Krásná jizba DP 1927–1948. Design pro demokracii

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F18%3AN0000026" target="_blank" >RIV/00023442:_____/18:N0000026 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Krásná jizba DP 1927–1948. Design pro demokracii

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Krásná jizba, založená jako pobočka nakladatelství Družstevní práce (DP) na konci roku 1927, patřila k nejvýznamnějším českým institucím v oblasti bytové kultury a designu první poloviny 20. století. Stala se platformou uplatnění zásad funkcionalismu a prosazování požadavků na kvalitu průmyslové výroby užitných předmětů. Působila jako arbitr účelného a vkusného bydlení a svými aktivitami – prodejními, produkčními, výstavními i poradenskými – pronikla do každodenního života tisíců domácností. Ambicí Krásné jizby bylo naplnění demokratických principů v oblasti kultury bydlení prostřednictvím produkce doplňků a bytového vybavení vysoké estetické a užitné hodnoty za ceny přístupné nejširšímu publiku. Tyto ambice se podařilo z velké části naplnit díky průmyslové výrobě, avšak za mimořádným úspěchem Krásné jizby stály především další okolnosti: nepřehlédnutelný vizuální styl a cílená propagace zaměřená na dvacetitisícovou členskou základnu Družstevní práce. Na zaměření instituce a jejím rozmachu se podílely přední osobnosti dobové kulturní scény, jako byli ředitel Družstevní práce Václav Poláček, designéři Ladislav Sutnar, Antonín Kybal, Ludvika Smrčková, Bohumil Južnič, architekt Jan E. Koula, fotograf Josef Sudek a řada dalších. Předkládaná publikace – výsledek rozsáhlého výzkumného projektu – poskytuje komplexní zpracování jedné z nejvýznamnějších etap československého designu a nově zohledňuje estetické, sociální a ekonomické faktory a jejich působení na kulturu bydlení v meziválečné době. Pro některé z oblastí produkce Krásné jizby přináší vůbec první poznatky (např. výrobky ze slámy a lýka, svítidla), poprvé komplexně hodnotí dosud opomíjenou etapu čtyřicátých let. Rozsah textů a jejich rovnoměrné zaměření jak na obecnou problematiku, tak i na systematické zhodnocení jednotlivých materiálů sortimentu Krásné jizby zařazuje výslednou publikaci k základní literatuře výzkumu bytové kultury a designu v Československu třicátých a čtyřicátých let. Kniha přináší bohatý obrazový materiál (650 vyobrazení), díky kterému může publikace sloužit jako referenční srovnávací zdroj pro identifikaci artefaktů designu.

  • Název v anglickém jazyce

    Krásná jizba DP 1927–1948. Design for Democracy

  • Popis výsledku anglicky

    Krásná jizba (Beautiful Room), established as a branch of the Družstevní práce [Cooperative Work; dp] publishing house in the late 1927, was one of the leading Czech institutions in the fields of interior design and culture during the first half of the 20th century. It became a platform for asserting the principles of Functionalism and implementing requirements on the quality of the mass production of utility objects. It operated as an arbiter of practical and tasteful living and, with its sales, production, exhibition and consulting activities, permeated the everyday life of thousands of families. Via the production and selling of home accessories and furnishings, characteristic of high aesthetic and utility value and, simultaneously, affordability, Krásná jizba aimed at fulfilling democratic principles in the culture of living. The focus of the institution and its upswing were the merit of the leading figures of the contemporary cultural scene, such as the designers Ladislav Sutnar, Antonín Kybal, Ludvika Smrčková and Bohumil Južnič, the architect Jan E. Koula, the photographer Josef Sudek, and many others. However, it did not manage to continue in its successful First-Republic era after the war, and the ultimate end of the initial ideas came with the changed political orientation of the country in 1948. The publication, a result of an extensive research project, provided a complex assesment of one of the most important issues in history of Czechoslovak design and a novel view of aesthetic, social and economical factors forming the housing culture during the inter-war period. It revealed the first information on a number of previously not recorded articles of Krásná jizba production (e.g. bast and straw artifacts, light fittings etc.) and at first surveys the abandoned history of Krásná jizba during the war and postwar priod. The complexity of approach, responding equally requirements of a general survey of the topic and systematic accounts of particular material assortments of Krásná jizba production, makes the resulting publication a key contribution to the knowledge of Czechoslovak housing culture and design 1930s and 1940s. With detailed illustrations of critically analysed items (650 pictures), the book can serve as an authoritative reference manual for identification of desing artifacts and extended comparative analyses.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA16-01866S" target="_blank" >GA16-01866S: Krásná jizba 1927 - 1948. Design a bytová kultura - zboží, autoři, producenti.</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7101-180-4

  • Počet stran knihy

    420

  • Název nakladatele

    Uměleckoprůmyslové museum v Praze

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy